Saturday, September 15, 2012

Polemik Hudud : Apa Tugas Ahli Agama Dan Para Daie?

Tahun 2001, Amerika mencipta Tragedi 11 Sept untuk dijadikan senjata dan lesen dalam memerangi Islam. Ia juga bertujuan untuk mendatangkan imej buruk Islam di mata masyarakat dunia. Namun yang berlaku adalah sebaliknya. Selepas peristiwa 11 Sept, jumlah penganut agama Islam khususnya di Barat meningkat dengan lebih mendadak berbanding sebelum ini.

Peristiwa 11 Spet yang diharapkan untuk menghancurkan imej Islam tidak menjadi. Ini adalah kerana penyebaran fitnah yang melampau menyebabkan masyarakat dunia terutamanya di kalangan yang celik akal tidak mudah untuk menerimanya, malah mereka mula mencari dan mengkaji akan kesahihan fitnah yang disebarkan.

Mereka mendalami Sirah Islam, Sirah Nubuwwah, Sirah Nabi Muhammad SAW, Fiqh Islam, Fiqh Siyasah, Fiqh Jihad dan tidak lupa juga mereka mengkaji Al Quran. Kesannya, mereka dapat mengetahui akan kisah dan rupa sebenar berkenaan keindahan Islam dan ajarannya. Mereka mendapati ianya sangat berbeza dengan apa yang disebarkan oleh media dan mula memandang betapa bahayanya media yang menggambarkan muslim itu sebagai musuh masyarakat dunia.

Sebagai contoh, mereka mengkaji konsep jihad di dalam Islam yang menjadi point utama serangan fitnah oleh dunia Barat. Sebelum mengkaji, mereka difahamkan bahawa jihad di dalam Islam adalah menyebarkan agama Islam dengan membunuh semua penganut agama lain.

Setelah mengkaji, mereka mendapati jihad di dalam Islam tidak akan dilaksanakan melainkan ada asbab dan peraturan yang wajib diikuti. Jihad terhadap orang kafir akan dilakukan jika berlaku pencabulan hak beragama dan hak kemanusiaan kepada masyarakat tidak kira samada muslim dan bukan Islam. Jihad Islam juga mempunyai undang-undang di mana yang terlibat hanya sebahagian dari kelompok masyarakat. Orang tua, wanita dan kanak-kanak diharamkan untuk disentuh semasa peperangan.

Hak beragama dan hak makhluk lain juga dijaga. Ternakan haram untuk dibunuh. Tumbuh-tumbuhan dan ladang haram untuk dihapuskan. Manakala rumah ibdah dan gereja juga dipelihara dari diceroboh, malah jika ada sesiapa yang bersembunyi di dalamnya, ia dikira sebagai 'pihak yang menyerah kalah' dan tidak akan disentuh.

Fokusnya di sini adalah, kekeliruan terhadap jihad yang disebarkan oleh media Barat dapat ditangkis dengan kajian dan penelitian yang dilakukan. Penjelasan dan penerangan yang diperoleh mampu menunjukkan wajah sebenar keindahan Islam, malah menjadi senjata ampuh untuk menawan hati orang bukan Islam. Buktinya, setelah kajian dan penelitian dilakukan oleh masyarakat Barat, mereka semakin mengenali Islam dan akhirnya menerima Islam untuk diajdikan agama yang mereka anuti.

Dapatlah kita simpulkan bahawa kekeliruan terhadap Islam dapat dihuraikan dengan penjelasan dan penerangan, jika perlu, perbahasan dan pendebatan yang baik juga perlu dilaksanakan. Adalah tidak tepat jika kita mendiamkan diri terhadap kekeliruan yang berlaku dan membiarkan masyarakat yang dikelirukan ini berterusan meraba-raba di dalam gelap. Biarpun ketidakpedulikan ini sebagai meraikan strategi politik semasa, namun kekeliruan masyarakat terhadap hal ehwal agama perlu diperjelas bagi mengelakkan salah faham yang lebih besar.

Apabila kita membawa kepada keadaan kita di Malaysia, polemik hudud dan negara Islam yang ditimbulkan baru-baru ini perlu dijelaskan kepada masyarakat, sekadar untuk merungkaikan kekeliruan yang melanda, bukannya untuk melayan permainan politik yang dimainkan. Apabila penjelasan dibuat, ini tidak bermakna kita termakan dengan perangkap politik yang dipasang oleh musuh, tetapi kita menunaikan tanggungjawab untuk menerangkan salah faham yang berlaku berkaitan dengan hukum Allah ini.

Benar, polemik ini ditimbulkan sebagai perangkap politik untuk menjerat PAS, namun kesan dari polemik ini sangat mendalam terhadap kefahaman masyarakat kepada hukum Allah. Menjadi tugas kita terutamanya ahli agama di dalam PAS untuk menghadapi masalah yang ditimbulkan ini dengan bijak agar kefahaman masyarakat terhadap agama terjaga dan strategi politik juga kita perkemaskan. Inilah bezanya jemaah Islam yang menyertai politik berbanding golongan sekular iaitu keperluan dakwah dan politik berjalan dengan seiring.

Penerangan perlu difokuskan untuk menerangkan apa itu hukum hudud, martabatnya di sisi syariat Islam, teknikal perlaksanaannya, perbezaannya dengan hukum yang dicipta manusia, dan juga perkara yang perlu dilakukan secara berperingkat sebelum ianya dilaksankan sepenuhnya. Penerangan ini akan memadamkan kekeliruan yang ditaburkan seperti hudud tidak sesuai di zaman sekarang, tidak berkesan untuk tangani jenayah dan sebagainya.

Manakala polemik siapa yang perlu laksanakan, siapa yang bersalah jika tidak laksanakan, adakah PAS akan laksanakan selepas PR memerintah, UMNO tidak berniat untuk laksanakan hudud, dan sebagainya tidak perlu diberi fokus yang berlebihan. Ini adalah kerana ianya tidak memberikan faedah secara langsung kepada perlaksanaan hudud di negara kita.

Penerangan dan dakwah yang dijalankan PAS sebelum ini sudah nampak memberikan kesan dan seharusnya ianya diteruskan. Kini, masyarakat Islam dan bukan Islam di negara kita tidak lagi takut kepada hukum hudud dan negara Islam. Masyarakat mulai faham akan kepentingan hukum Allah ini. Cuma yang perlu diperkemaskan adalah beberapa kekeliruan yang ditimbulkan oleh orang-orang politik.

Seharusnya polemik hudud yang timbul sekarang dilihat sebagai peluang keemasan oleh ahli agama untuk memberikan penjelasan. Ini adalah kerana, dalam keadaan inilah masyarakat yang tidak memahami hukum Allah ini mula mencari dan cuba memahami realitinya. Sayang sangat ketika masyarakat mencari, kita pula mendiamkan diri dan tidak memberikan layanan yang sepatutnya.

Mohd Azrul Azuan bin Idris
29 Ogos 2012, 1.53 pm.

*Sekadar lontaran pendapat. Boleh diterima atau ditolak.

No comments: