Saturday, September 15, 2012

Mencantas Bisikan Nafsu

Nafsu meronta dan syaitan terus menerus membisikkan galakan melakukan maksiat? Cantas segera perasaan itu!!

Pertama, ambil semua asbab yang membawa kebaikan dan tutup semua asbab kepada kemaksiatan. Jika keluar duduk di tepi pantai itu membawa ketenangan, segeralah ke sana. Jika duduk di hadapan komputer boleh membawa kepada maksiat, tutup segera komputer itu.

Kedua, sibukkan diri dengan perkara kebaikan dan ibadah seperti solat, zikir dan membaca Al Quran. Jika terasa berat, sibukkan diri dengan perkara mubah pun sudah memadai. Akal mudah digerakkan oleh nafsu dan syaitan ke arah memikirkan perkara maksiat ketika akal kita berehat, tidak melakukan apa-apa. Maka, elakkannya dengan menyibukkan diri dengan perkara-perkara bermanfaat.

Ketiga, buat sesuatu yang membawa ingatan kepada Allah, Rasulullah SAW dan juga kematian. Tidak kira dengan apa jua cara. Lagu nasyid, zikir, movie dakwah. Tentunya paling mujarab adalah mendengar alunan Al Quran dari qari yang anda sukai, apabila mendengar bacaan Quran darinya, bergetar hati, terasa sayu bagai nak tumpah air mata.

Keempat, duduk dalam majlis ilmu. Walaupun hati terasa menyampah, kaki terasa berat melangkah, mata tetiba mengantuk bagai sebuni beras bergayut kat kelopak mata, paksakan diri untuk duduk hingga tamat. Sesungguhnya hati akan tunduk dengan hidayah dan tempat yang paling banyak hidayah adalah majlis ilmu. InsyaAllah dengan duduknya kita di dalam majlis ilmu, dalam berjuta hidayah yang diturunkan Allah di dalamnya, pasti satu akan menerjah ke hati.

Kelima, ziarahi para ulama. Melihat wajah dan mata orang soleh antara asbab datangnya hidayah. Hati menjadi tenang. Kalam bicaranya penuh hikmah dan nasihat yang mampu menundukkan hati. Qudwah adab dan akhlak yang mereka amalkan dalam setiap perbuatan juga dapat kita saksikan dan pelajari secara praktikal. InsyaAllah, pulangnya kita dari menziarahinya dapat menambah semangat untuk terus bermujahadah.

Renung-renungkan dan selamat beramal. =)

No comments: