Wednesday, September 19, 2012

Adakah Kita Mempromosi Rasulullah SAW?




Sedih melihat reaksi berlebihan daripada umat Islam yang jahil berkenaan video menghina Rasulullah SAW. Ya, video itu menyakitkan Rasulullah SAW, tetapi apakah maknanya kita marah jika jalan kita pilih untuk tunjukkan kemarahan itu juga menyakiti Rasulullah SAW.

Mereka yang membuat video itu kemungkinan besar memang bersifat dengki dan sengaja untuk menghina Rasulullah SAW. Bagi saya, jika kita menekan sekuat mana sekalipun untuk mereka mengaku salah dan memohon maaf, mereka tidak akan lakukan. Tambahan pula, mereka berada di negara Amerika yang mengagungkan kebebasan bersuara tanpa had. Dengan ayat mudah, jika kita bertindak sehingga meletup seluruh Amerika sekalipun, tidak dapat mengubah pendirian mereka yang akan terus menerus menyerang agama Islam.

Tindakan yang dizahirkan umat Islam, sehingga membunuh dan merosakkan harta benda, inilah yang mereka harapkan. Mereka sememangnya tidak mengharapkan filem mereka itu dapat membuat masyarakat dunia percaya akan fitnah yang mereka lemparkan terhadap Rasulullah SAW dan Islam. Bagi mereka, tindak balas ganas yang dilakukan umat Islam jauh lebih berkesan untuk membuktikan bahawa Islam itu ganas.

Memarahi dan menghentam lawan kita, tetapi mengikut jalan yang sama dengannya malah lebih teruk lagi. Bukankah ianya ibarat menepuk air di dulang, terpercik ke muka sendiri? Mereka menggambarkan di dalam video itu bahawa orang Islam itu ganas, menyeksa orang lain, merompak sana sini. Kita membalas dengan memusnahkan pejabat kedutaan mereka, membunuh duta mereka dan merompak harta benda mereka, tidakkah semua ini membenarkan dakwaan mereka?

Demi Allah, kita telah menyakiti Nabi Muhammad SAW jauh lebih teruk dari mereka. Mereka menghina Rasulullah SAW disebabkan mereka itu kafir dan sentiasa memusuhi Islam. Tiada siapa pun akan pelik dengan apa yang mereka lakukan. Namun, kita yang muslim ini, yang mengaku sayangkan Rasulullah SAW, mengaku faham akan ajaran Islam, mengaku bahawa Islam itu agama kedamaian, tetapi melakukan perkara yang tidak pernah diajar oleh Rasulullah SAW. Kita sedang memusnahkan imej agama Islam yang mulia, yang penat lelah dibina oleh Rasulullah SAW.

Tunjukkan kemarahan itu penting, namun cukuplah sekadar untuk menunjukkan kesatuan kita, senstiviti kita, dan amaran kita kepada pihak berkenaan agar tidak mengulanginya di masa akan datang, bukannya untuk menunjukkan keganasan kita seperti yang mereka dakwa!

Apa yang lebih penting untuk kita lakukan adalah menyebarkan maklumat sebanyak dan seluas yang mungkin berkenaan Islam dan Rasulullah SAW sebagai penerangan balas terhadap apa yang mereka sebarkan. Fokus kita di sini adalah untuk memperbetulkan tanggapan masyarakat umum di dunia yang mungkin terpengaruh dan mempercayai apa yang mereka tayangkan dalam video tersebut. Mereka menerima apa yang dilakonkan itu adalah disebabkan kejahilan mereka terhadap Islam. Maka, siapakah yang bersalah jika mereka terus menerus salah faham terhadap Islam?

Kitalah yang salah. Salahnya kita kerana tidak menjalankan tugas kita. Tugas kita adalah berdakwah dan terus menerus memberikan penerangan berkenaan Islam terhadap mereka. Pihak musuh menjalankan tugas hakiki mereka iaitu memburukkan Islam, bagaimana pula kita boleh duduk bersila panggung berehat, kemudian mengharapkan orang bukan Islam untuk faham agama Islam? Mereka salah faham terhadap Islam kerana kejahilan mereka, maka ubatnya adalah ilmu yang boleh tersebar dengan dakwah dan penerangan.

Saya meneliti filem tersebut di mana page view mereka sudah mencecah 1 juta lebih. Ya, tidak semua yang menonton itu bersetuju di mana mereka yang menekan butang 'dislike' jauh lebih besar berbanding 'like'. Namun, paling kurang populariti video itu meningkat dengan pantas dan disebarkan dengan meluas. Cuba kita teliti, berapa pula page view untuk filem The Messenger yang dimuat naik 3 bulan lebih awal. Hanya 33 ribu sahaja!

Di sini kita sudah boleh menilai bagaimana berjaya mereka mempromosi filem mereka walaupun ianya mencetuskan kontroversi, dan bagaimana pula kita gagal mempromosikan filem yang mengisahkan sirah sebenar Nabi Muhammad SAW. Kita sibuk memarahi mereka, namun untuk tugas mudah iaitu mempromosikan filem sirah Nabi Muhammad SAW yang di dalam Bahasa Inggeris ini pun kita gagal.

Jika mereka memfitnah kita bahawa Islam itu ganas, maka kita hendaklah membalas dengan membuktikan bahawa Islam itu damai dan kasih sayang. Jika masyarakat bukan Islam menerima fitnah itu kerana kejahilan mereka, maka hendaklah kita atasi dengan memberi mereka maklumat dan kebenaran. Untuk permulaan ini, apa kata kita promosi filem sirah The Messenger seluas yang boleh. Walaupun ianya usaha yang kecil, namun mampu memberikan kesan jika kita bersama-sama menyebarkannya.

Islam agama rahmat buat sekelian alam. Maka buktikannya dengan menyebarkan kerahmatannya, bukannya membenarkan dakwaan mereka dengan terus menerus melakukan keganasan.


Mohd Azrul Azuan bin Idris
19 September 2012, 11.15 am.

No comments: