Tuesday, September 18, 2012

Benarkah Rasuah Bukan Persoalan Besar Di Malaysia?

Saya terbaca satu ulasan, kononnya rasuah di Malaysia bukan satu isu besar kerana banyak negara maju yang rasuahnya lebih teruk. Dia cuba memberitahu bahawa setiap orang yang mendapat kuasa pasti akhirnya akan terpalit sebab rasuah kerana lumrah manusia akan tewas dengan harta.

Tak pasti apa tujuan kesimpulan begitu dibuat. Adakah untuk menghalalkan gejala rasuah di Malaysia ini? Atau menanam sika
p 'tak mengapa' kerana rasuah masih tak teruk. Inilah agaknya yang mendasari perangai orang Melayu apabila kita bercakap tentang ambil peduli hal ehwal negara sendiri, pasti akan dikata "Alah, tak teruk mana la. Lagi pun itu bukan duit aku. Ada aku kisah..."

Rasuah ni ibarat najis. Seperti mana kata Tuan Guru Nik Abdul Aziz, kalau kita kata dadah itu najis kerana nak bagi orang benci pada dadah, kita kena sebut rasuah itu tahi dengan tujuan yang sama, iaitu untuk bagi orang benci dengan rasuah. Maka, sedikit atau banyak tahi itu, ia tetap najis yang perlu dipandang buruk dan dijauhi.

Seperti arak, apabila sudah dihukumkan sebagai najis oleh syarak, maka bolehkah kita teguk setitik dengan berkata bahawa tiada kesan apa-apa pun kerana hanya setitik. Atau jika setitik arak jatuh ke dalam sup ayam kita, bolehkah kita kata tidak mengapa kerana hanya setitik.

Cuba bayangkan pula sedikit najis terjatuh dalam masakan kita, adakah kita boleh menjamahnya dengan menggunakan hujah yang sama iaitu sedikit sahaja najis yang jatuh ke dalamnya. Akal yang sihat pasti akan menolak dan tidak menerima sama sekali makanan itu kerana sudah ada najis dalamnya.

Nampak jijik bukan contoh yang saya berikan? Jika anda berasa jijik, itu tandanya anda normal. Fitrah anda sihat dan mampu bezakan antara baik dan buruk. Malah reseptor perasaan anda sangat sensitif dan mampu untuk berasa mual apabila membaca contoh seperti di atas. Jika ada yang sedang makan sambil membaca artikel ini, pastinya anda akan memuntahkan apa yang telah anda telan tadi.

Jika reaksi kita pada perkara yang najis zahir ini begitu, sepatutnya reaksi yang sama diberikan kepada najis rasuah ini. Akal kita sepatutnya dapat terus menolak rasuah ini sama seperti kita menolak makanan yang bercampur najis. Ini kerana, kedua-duanya adalah sama. Ianya kotor dan menjijikkan. Cumanya, makanan itu kotornya adalah hakiki dan rasuah pula, kotornya adalah majazi.

Idea bahawa rasuah ini bukan isu besar kerana negara lain lebih teruk rasuahnya, seolah-olah kita setuju untuk membiarkan negara ini dirosakkan seperti mana negara lain sedang dirosakkan. Ini pemikiran katak di bawah tempurung. Sepatutnya fikiran yang maju akan berfikir untuk tidak menjadi lebih teruk seperti negara lain, maka rasuah perlu diperangi habis-habisan.

Dalam penilaian rasuah, kita tidak boleh mengambil angka-angka statistik yang menunjukkan angka kecil yang menyedapkan hati. Ini adalah kerana apabila kita dibentangkan dengan kes rasuah di dalam negara kita, perasaan sebaliknya yang akan berlaku. Kita akan rasa terkejut, tersentap dan terperanjat melihat angka wang negara yang dirompak secara terhormat oleh pengkhianat-pengkhianat negara.

Ya, mereka pengkhianat. Itu panggilan saya terhadap mereka. Mungkin tidak bertepatan dengan tafsiran oleh Perkasa dan UMNO kerana bagi mereka pengkhianat hanya pada orang yang mempersoalkan nombor plat kereta sultan. Tidak khianatkah mereka apabila mereka diamanahkan sebagai pemimpin yang menjaga amanah rakyat, kemudian menjadi penyamun yang merompak duit negara dan membiarkan rakyat marhain hidup susah melarat?

Seperti yang saya tulis sebelum ini, satu program yang dinamakan Penutur Jati di bawah satu unit di dalam Kementerian Pelajaran menelan belanja hampir 1 bilion dalam keadaan program itu bukan keperluan mendesak. Berapa rumah kos rendah yang dapat dibuat dan diberikan secara percuma kepada rakyat yang miskin tegar dengan gunakan kos yang sama? Adakah berikan rakyat rumah dan pendidikan percuma akan jadikan negara bangkrap, manakala para menteri songlap duit berbilion, negara tak bangkrap? Cis!!

Sultan Johor mendedahkan bahawa kereta peronda tentera dibeli dengan harga RM 650 000 dalam keadaan harga pasaran hanya RM 150 000. Jawab Pak Menteri, mungkin berbeza harga disebabkan berbeza spesifikasi. Bodoh sangatkah kita untuk percaya bahawa harga perbezaan spesifikasi sahaja lebih tinggi dari harga asal kereta? Pernahkah harga kereta Honda Civic type R melambung dua kali ganda dari harga Honda Civic yang biasa? Itu tidak termasuk skru driver boleh dibeli dengan harga RM 40. Hati panas membara apabila mengetahui pelbagai lagi, malah ribuan kes-kes rasuah yang berlaku dan berlalu begitu sahaja. Cis!

Benar, negara kita sekarang maju walaupun ada rasuah. Tetapi itu tidak bermakna kita perlu jadi rakyat yang dunggu, duduk, mengangguk dan membiarkan sahaja apa yang berlaku. Islam tidak pernah mengajar untuk menjadi manusia tidak bermaruah seperti itu. Hakikat yang sebenar adalah Malaysia akan menjadi jauh lebih maju, rakyatnya akan jadi jauh lebih senang jika rasuah ini diperangi habis-habisan. Kezaliman dan pengkhianatan ini perlu dilawan tidak kira siapa yang melakukannya.

Saya akui, sikap manusia adalah tamak dan haloba. Namun, untuk memukul rata bahawa semua manusia akan korup apabila dibentangkan dengan harta benda, itu adalah penilaian yang tidak adil. Penilaian dari otak sekular sahaja yang meletakkan secara mutlak bahawa mana-mana orang yang jadi pemimpin akan terpalit dengan rasuah. Baginya, itu fitrah manusia yang tiada pengubat. Inilah kesimpulan jahil dari orang yang bertuhankan kebendaan.

Orang Islam diajar bahawa agama itu adalah penyembuh. Pengawal rumah adalah pagar, namun pengawal hati adalah iman. Pemimpin yang memagar dirinya dengan iman akan selamat dari virus rasuah ini. Jangan sesekali berkata rasuah tidak boleh diubati sekiranya anda sendiri cuba menghalalkannya dengan teori 'ada negara lebih teruk lagi'. Jangan berkata rasuah tiada pengubat jika anda tidak berusaha menjadikan Islam sebagai dasar kepimpinan dan gaya pentadbiran negara.

Islam dan iman perlu dijadikan dasar utama dalam pentadbiran kerana dengan Islam, kemungkaran akan mati. Islam itu amat kontra dengan penindasan dan pengkhianatan. Kerajaan yang mempunyai pemimpin, para menteri dan amilin di bawahnya yang amanah dan kukuh iman di dada, akan membunuh virus rasuah ini. Ya, kemungkinan rasuah tidak dapat dibunuh sehabisnya. Maka, konsep mujahadah itu perlu dipakai iaitu kemungkaran memang tidak boleh dihilangkan kerana fitrah manusia itu membuat kesilapan. Namun, perjuangan untuk melawan kemungkaran itu perlu diteruskan, dulu, kini dan selamanya.

Selagi Islam diamalkan, selagi itulah perjuangan melawan ketidakadilan dan penindasan akan berterusan. Rasuah perlu ditentang walau siapapun yang melakukannya. Dalam hal ini, teladan Rasulullah SAW wajib diikuti iaitu sekiranya Fatimah mencuri sekalipun, pasti baginda akan memotong tangannya.


Mohd Azrul Azuan bin Idris
18 September 2012, 8.36 am.

No comments: