Monday, January 28, 2013

Perlukah Semua Perkara Dipolitikkan?


Pilihanraya Umum ke 13 semakin hampir. Hampir semua topik perbualan harian masyarakat di Malaysia adalah politik dan perubahan. Zaman kini bukan seperti zaman dahulu. Kecanggihan teknologi dan keberkesanan sebaran maklumat menjadikan rakyat kini semakin celik maklumat dan pintar berpolitik.

Kehangatan politik ini adakala berjangkit kepada semua urusan kehidupan kita. Dari satu sudut, ianya baik untuk menggalakkan kita berfikir, tetapi dari satu sudut ia sebenarnya membahayakan kesihatan akal kita dalam berfikir. Persoalan yang timbul dalam benak saya, perlukah semua perkara dipolitikkan?

Dalam keadaan kehangatan politik sekarang, seharusnya kita tidak terlalu larut dengan berpolitik sehingga semua perkara mesti dinilai dengan kacamata politik. Bagi saya, apabila membaca atau mengetahui mana-mana isu, fikir dahulu dengan teliti ianya isu apa, kepentingannya dan perlu dilihat dari kacamata apa.

Selepas melakukan semua ini, kemudiannya kita dapat memastikan ianya perlu dilihat dari sudut politik, maka teruskanlah mengulas dan berfikir dengan lebih lanjut tentangnya. Semoga dengan sikap cakna kita ini mampu menjadikan kita seorang rakyat yang celik dan sayang akan negaranya.

Sebaliknya pula, jika kita mendapati ianya bukan berkaitan dengan isu politik, dan seharusnya dibebaskan dari penilaian politik, maka mujahadahlah untuk berlaku adil dalam mengulasnya. Ini adalah kerana isu-isu seperti ini adakalanya berkaitan dengan kita dan keseluruhan masyarakat. Maka, ia perlu dinilai dengan adil tanpa berat sebelah, agar tanggungjawab terhadapnya diambil oleh semua pihak tanpa pengecualian dan tuduh menuduh.

Namun begitu, realitinya, penilaian adil ini susah berlaku lebih-lebih lagi jika isu itu boleh meraih keuntungan politik buat kita. Keghairahan politik zaman kini kadang kala membuatkan kita akan menilai terus mana-mana isu dengan menggunakan kacamata politik terlebih dahulu. Kemudiannya apa jua hujah dan ulasan akan diarahkan kepada membenarkan pandangan kita walaupun sebenarnya pandangan kita itu salah.

Contoh yang mudah, perbandingan antara kes pembunuhan Altantuya dan kes kematian adik William di Sungai Klang. Kes pembunuhan Altantuya sememangnya boleh kita nilai dari sudut kacamata politik kerana terdapat banyak kekeliruan dan penyembunyian fakta dalam perbicaraan mengenainya. Tambahan pula, terdapat bukti mengaitkan kes itu dengan kepentingan negara iaitu pembelian kapal selam yang kini sedang melalui perbicaraan di mahkamah Perancis.

Tetapi dalam kes adik William, saya memandang kes ini lebih kepada soal tanggungjawab ibu bapa menjaga anak-anaknya ketika berada di luar rumah. Walaupun ada kaitan 'bau-bau bacang' dengan tanggungjawab polis, tetapi faktor utama kehilangannya adalah kecuaian ibu bapanya yang membiarkan anak-anak kecil mereka sendirian di dalam kereta.

Jika kita ghairah mengaitkan kes ini dengan menghalakan kecaman kepada pemimpin negara, saya berfikir andai pula kes yang sama berlaku ketika Pakatan Rakyat memimpin Malaysia, adakah kita akan memberi pandangan yang sama seperti sekarang? Mungkin kita akan akui kes ini adalah berpunca daripada kecuaian ibu bapa ketika menjaga anaknya.

Zaman kini adalah zaman perubahan. Bukan perubahan kerajaan sahaja, minda kita pun perlu diubah. Memandang semua isu dari kacamata politik adalah satu didikan kepada minda kita untuk menjadi taksub, tidak rasional dan mendahulukan emosi dari berfikir. Semoga harapan kita untuk melihat perubahan kepada negara kita ini seiring dengan usaha kita mengubah paradigma pemikiran kita.

Saya penyokong PAS, mahukan perubahan dalam kepimpinan negara dan minda kita semua =)


Mohd Azrul Azuan bin Idris.
8.43 am, 28 Januari 2013.

4 comments:

Anonymous said...

Salam, entri yang baik. Semoga kita terus istiqamah dlm agama Allah

Mohd Azrul Azuan said...

Terima kasih Hanif Menhad. Doakan saya moga terus istiqamah dan amanah dalam menulis =)

Unknown said...

salam alaik..

teruskan perjuangan dalam mata pena ya akhi dalam menyebarkan dakwah di jalanNya.

kita tukar kerajaan kpd kerajaan islam, insha allah.!

amin :)

Mohd Azrul Azuan said...

Jazakillah atas semangat yang diberikan =)