Wednesday, January 2, 2013

Sambutan Tahun Baru : Apabila Orang Berbondong Menerima Islam


Hampir bergenang air mata ini melihat video-video yang mempamerkan suasana sambutan Tahun Baru 2013 di Dataran Shah Alam yang dipenuhi dengan majlis ilmu, bual bicara, majlis bersama ulama, solat berjemaah, nasyid dan zikir. Lebih mengembirakan hati apabila majlis ini dihadiri oleh seluruh lapisan masyarakat.

Yang di atas pentasnya dibarisi oleh para ulama, ustaz-ustaz, pemimpin negeri, ahli sukan, penggiat seni, penyanyi, pelakon dan pelbagai lagi profesion, manakala yang menonton di bawah terdiri dari pelbagai lapisan masyarakat samada tua, muda, Mat Rempit, yang singgle, yang berkeluarga, yang sempurna, yang kurang upaya, apatah lagi kanak-kanak yang membanjiri lokasi majlis.

Sepanjang 55 tahun merdeka, tidak pernah kita dididik dengan pengamalan agama yang sebegini. Kita ditanamkan sejak kecil bahawa, jika ada sambutan hari utama dalam negara, wajib ada konsert dan artis, wajib ada pergaulan bebas, wajib ada itu ini. Akhirnya di zaman kini, berkat usaha dakwah yang dijalankan semua pihak, paradigma rakyat Malaysia berjaya diubah.


Rakyat Memilih Islam

Dalam masa yang sama, pihak sebelah lain terus menerus menyajikan perkara yang sama yang mereka sajikan sejak 50 tahun lalu. Dihimpunkan rakyat di dalam program maksiat, yang tiada sama sekali seruan kepada iman. Rakyat terus dihidangkan dengan kelalaian, hedonisme, hiburan melampau, tari menari, membuka aurat dan pelbagai lagi kerosakan.

Jika dahulu, mungkin kita boleh bersangka baik bahawa mereka tidak ditunjukkan alternatif dan contoh untuk mengubah sambutan tahun baru yang bertepatan syariat. Namun, mengapa kini setelah alternatif ditunjukkan dan rakyat sudah menunjukkan minat ke arah Islam, tetapi minat masyarakat ini tidak disambut, dlemparkan di dalam tong sampah. Kerosakan moral dan kelalaian terus menerus disajikan. Kemudian, orang yang sama terpekik terlolong bersama dengan krew-krew sekapalnya bahawa aqidah umat terancam, Islam dihina dan moral rakyat berada ditahap rendah. Dasar lidah biawak!

Saya meneliti rakaman konsert dan sambutan Tahun Baru ala-ala UMNO-BN yang dipamerkan di Youtube. Alhamdulillah, 17 orang sahaja menunjukkan 'like' manakala 1224 yang lain menunjuk 'unlike'. Saya yakin video lain yang memaparkan sambutan Tahun Baru begini turut menerima nasib yang sama, kecuali si pemuatnaiknya tidak mengaktifkan butang 'like' kerana tidak mahu ditimpa nasib yang sama.

Alhamdulillah, syukur dipanjatkan kepada Allah Tuhan Sekelian alam, rakyat negaraku Malaysia mula menerima Islam secara berbondong-bondong. Jika dihidang dengan dua sajian iaitu sajian iman dan maksiat, rakyat sudah memilih iman dan berbangga dengannya. Adakah lagi yang lebih mengembirakan kita selain dari Islam sudah diterima oleh masyarakat?

UMNO-BN Raikan Naluri Orang Muda?

Sejak dahulu, orang muda negara kita dianggap sebagai peminat tegar hiburan. Orang muda digambarkan sebagai hamba kepada hiburan dan tidak boleh dipisahkan dengan hiburan. Ke mana sahaja hiburan disajikan, maka akan berkerumunlah orang muda mengejar hiburan. Mungkin dengan alasan inilah, pihak UMNO-BN menggunakan hiburan sebagai senjata ampuh untuk menarik orang muda. Alasan mereka, naluri anak muda perlu diraikan dan jangan dihalang.

Benar teori itu, naluri anak muda perlu diraikan, namun adakah memuja maksiat itu merupakan naluri fitrah orang muda? Ataupun naluri orang muda yang terkeliru ini perlu disuluh dengan cahaya dakwah agar naluri mereka dibersihkan dan berpaling ke arah iman? Di sini saya melihat sangka buruk yang melampau UMNO-BN kepada anak muda sehingga mereka tiada usaha membawa anak muda mendekati Allah secara praktikal. Bagi mereka, Forum Perdana Ehwal Islam dan Al Kuliyyah TV3 sudah cukup sebagai usaha dakwah. Maka untuk hiburan, biarkan anak muda memilih kesukaan mereka.

Belia dan remaja adalah zaman penuh genting. Di zaman inilah mereka mencari identiti mereka. Di awal umur remaja, mereka sangat terbuka samada memilih hidayah atau maksiat. Maka, apa yang disajikan kepada mereka di peringkat umur ini akan membentuk jiwa mereka di zaman akan datang. Oleh itu, mengapa menjadikan kemahuan mereka sebagai alasan sedangkan mereka memang dididik untuk meminati maksiat sejak dari mereka mengenal dunia?

Dakwah Adalah Dambaan Orang Muda

Sudah terbukti kini apabila mereka diberikan alternatif hiburan yang mendidik jiwa dan meraikan iman, mereka mampu berpaling dari maksiat dan memilih untuk mengikuti jalan yang diredhai Allah. Naluri remaja tidak boleh diikuti sepenuhnya, ia perlu dibimbing. Mereka perlu ditarik ke arah iman dan Islam dengan dakwah yang hikmah, penuh teladan. Dengan didikan dan dakwahlah, sekali hati mereka terusik dan merasa tenang dengan Islam, selamanya mereka akan mengikut Islam.

Remaja dan belia perlukan bimbingan dan dorongan. Begitu juga para penggiat seni, artis, pelakon, ahli sukan dan sebagainya. Dakwah dan ilmu yang mereka dambakan dan perlu kita berikan. Bukannya terus menerus mengikut naluri palsu mereka yang UMNO-BN bentukkan. Alhamdulillah, berkat dakwah yang dijalankan, mereka yang disebutkan di atas mampu bersama para ulama di atas satu pentas menyampai mesej dakwah dan iman.

Inilah yang tidak dilakukan oleh UMNO-BN, malah tidak mahu dilakukan mereka walaupun setelah ditunjukkan caranya. Saya sebolehnya ingin bersangka baik dengan UMNO seperti mana yang disarankan oleh sebuah NGO untuk memberikan UMNO peluang dan masa untuk berubah. Namun, sangkaan baik apa lagi yang mampu kita lakukan. Dalam kita bersangka baik dan menunjukkan teladan, UMNO tetap tidak berubah dan terus dengan tradisi menghayutkan orang muda dalam arus deras hiburan dan kelalaian.

Hasil Tahalluf Siyasi

Saya meneliti bahawa gelombang dakwah yang diterima masyarakat kini sangat berkait rapat dengan dasar tahalluf siyasi yang dilakukan PAS. Walaupun PAS sudah memerintah lama di Kelantan, faktor geografi dan juga kekangan media yang tidak membuat liputan berkenaan dasar Islam yang dilaksanakan di Kelantan menyebabkan berita kejayaan dakwah di sana tidak sampai menyeluruh ke seluruh negara. Kelantan mempelopori kejayaan dakwah dalam banyak aspek termasuklah hiburan. Tentu semua masih ingat konsert pertama yang menampilkan Mawi berjalan dengan jayanya dan menjadi role model hiburan Islam sehingga kini.

Allah mentakdirkan PAS membentuk kerajaan bersama gagasan Pakatan Rakyat di Selangor sejak 2008 hingga kini. Biarpun PAS merupakan suara minoriti yang adakala tewas di dalam isu-isu yang meperlihatkan pertembungan dengan rakan dalam Pakatan, tetapi PAS sama sekali tidak mensia-siakan peluang sebagai sebahagian daripada anggota pemerintah untuk menjalankan dakwah. Bagi PAS, kalau tidak dapat semua, jangan ditinggalkan semua.

Dakwah sangat penting untuk dijalankan kerana jika seruan dakwah berjaya dan rakyat menerima Islam, maka pemerintah juga wajib mengikut kehendak rakyat selari dengan prinsip demokrasi. PAS memulakan dakwah dengan membuka seluas-luasnya pintu semua masjid di Selangor kepada para pendakwah dari seluruh negara bagi memberikan pengisian ilmu kepada rakyat Selangor.

Saya masih ingat bagaimana terkejutnya saya dengan bilangan jemaah yang hadir solat Subuh di sebuah masjid di Bangi, angka yang membolehkan untuk diadakan solat Jumaat malah lebih ramai daripada itu. Saya lantas melihat papan kenyataan masjid, di mana tercatat jadual pengajian ilmu setiap hari dan hampir setiap waktu di masjid tersebut. Saya tersenyum ketika melihat ini kerana saya teringat kata-kata Tuan Guru Hj Zulkifli Ismail yang mengatakan bahawa jika ingin melihat kebangkitan Islam di satu-satu tempat, maka lihatlah bagaimana masjidnya digunakan untuk menyampaikan ilmu.

Disebutkan oleh Al Imam Al Ghazali bahawa cara untuk istiqamah dengan kebaikan di zaman penuh maksiat ini ada tiga perkara. Pertama, zahirkan penampilan yang berimej Islam. Kedua, lazimi majlis ilmu. Ketiga, rapati kedua lutut dengan para ulama. Dari tiga cara ini, dua daripadanya berkaitan dengan ilmu, memperlihatkan bagaimana masjlis ilmu menjadi antara asbab utama datangnya hidayah kepada kita.

Transformasi Hiburan

Meminjam istilah yang sering disebutkan YAB Dato Seri Najib, setelah PAS menjalankan usaha di lapangan majlis ilmu, PAS mengorak langkah memperkenalkan transformasi dan alternatif terhadap hiburan dan majlis keraian. Setelah mendapat pengajaran dan pengalaman yang dibuat di Kelantan, PAS memulakan langkah dengan menganjurkan Sambutan Ambang Tahun Baru 2012 dengan menampilkan daie sejuta umat, Ustaz Azhar Idrus dan ikon pelawak tempatan, Zizan Raja Lawak untuk membawakan satu kelainan sambutan Tahun Baru mengikut acuan Islam.

Majlis itu berjalan dengan gemilang dan dijayakan oleh kehadiran ramai ikon dari pelbagai profesion yang ikhlas ingin menjayakan acara julung-julung kalinya diadakan di negara kita. Sambutan Tahun baru di Malaysia mendapat suntikan dan kejutan baru, dengan penampilan yang lebih mendidik, santai dan penuh dengan puji-pujian kepada Allah.

Acara seperti itu tidak terhenti di situ, lantas dianjurkan program seumpamanya untuk majlis keraian lain yang setaraf dengannya. Semenjak itu saya kira, deruan anak muda dan remaja ke majlis ilmu semakin meningkat. Contoh dan teladan yang dibuat seolah-olah memberikan satu panadol kepada anak muda sehingga menyembuhkan mereka dari demam hedonisme yang mereka hidapi selama ini. Majlis ilmu kini menjadi trend anak muda dan menjadi keutamaan mereka dari perkara lain.

Saya mendengar satu peristiwa di mana sebuah perlawanan bola sepak yang diaturkan sekian lama di salah satu tempat di Melaka, ditunda penganjurannya kerana bertembung dengan majlis ilmu Ustaz Azhar Idrus pada malam yang sama. Anak muda sepakat menunda perlawanan itu kerana tidak mahu ketinggalan menghadiri majlis ilmu yang diadakan di perkarangan Madrasah Ar Rahmah, Ayer Molek, Melaka. Adik saya juga katanya, pernah terselamat daripada disaman oleh JPJ hanya kerana keretanya ditampal pelekat Ustaz Azhar Idrus dengan cagankata 'Jom Gi Kuliah'. Begitulah penangan majlis ilmu zaman kini!

Semoga Berjaya PAS!

Ramai yang bertanya dan mengkritik PAS berkenaan gaya kepimpinan Islam apa yang akan dibawa PAS sekiranya ditakdirkan memenangi Pilihanraya Umum ke 13 bersama gagasan Pakatan Rakyat. Rasanya modelnya sudah berada di hadapan mata, samada ingin melihat dengan mata hati atau ingin melihat dengan mata yang tertutup.

PAS akan menjalankan tanggungjawab sebagai salah satu bahagian daripada pemerintah dengan terus menerus melaksanakan dakwah yang menyeluruh kepada rakyat. Dengan bidang tugas pemerintah yang luas, peruntukan yang banyak dan jabatan-jabatan yang dikuasai akan digunakan sepenuhnya untuk menyerapkan Islam hingga ke akar umbi masyarakat. Jika di Selangor, kejayaan dakwah dapat dilihat dengan jelas dalam masa yang singkat dan kemudahan yang masih terbatal, insyaAllah di peringkat pusat kejayaan akan lebih gemillang jika semua peluang dakwah dimanfaatkan.

Manakala bagi perkara yang mungkin akan berlaku pertembungan dengan rakan politik di dalam Pakatan Rakyat, PAS akan terus bertegas pada perkara pokok yang memerlukan ketegasan dan akan menggunakan cara hikmah pada perkara cabang yang boleh dilaksanakan secara berperingkat. Rekod kejayaan PAS di Kelantan dan negeri-negeri Pakatan Rakyat yang lain akan dijadikan panduan untuk mengemudi jentera dakwah dan siyasah di peringkat pusat.

Ramai juga yang menganggap bahawa PAS jika menjadi suara minoriti akan sentiasa tunduk dengan tuntutan majoriti. Bagi saya, kata-kata ini tidak diteliti dari sudut pandangan politik yang betul. Di dalam politik, tidak bermakna minoriti itu kecil dan majoriti itu besar kerana adakala majoriti perlu tunduk kepada minoriti kerana minoriti itu tetap sebahagian daripada majoriti. Pengalaman 2008 mengajar kita bagaimana PAS yang merupakan minoriti di dalam DUN Selangor dan Perak, menjadi rebutan kedua-dua pihak kerana pihak mana yang PAS bergabung dengannya, merekalah menjadi pemerintah.

Dengan kebijaksanaan dan tawakkal yang ada pada pimpinan dan ulama dalam PAS, saya meyakini PAS mampu bergerak dengan cemerlang di dalam medan siyasah dan juga bidang kekuasaan kerajaan pusat kelak, tidak kira PAS itu minoriti atau majoriti. PAS yang dipandu oleh ulama dan dikendalikan oleh pemimpin yang pelbagai profesion mampu untuk menjadi pemerintah yang cemerlang untuk membawa negara ke arah 'baidatun thoyyibatun wa rabbun ghofur'.

Bagi mereka yang sering mengkritik cara dan dasar siyasah PAS, sila kemukakan model siyasah yang lebih baik dari apa yang PAS laksanakan sebelum pantas berkata itu ini. Bagi saya, dengan penelitian realiti dan apa yang PAS telah lakukan terhadap negara kita, tiada model lain yang lebih  baik dari model yang PAS tunjukkan dalam membawa Islam secara syumul di lapangan dakwah dan siyasah. Semoga berjaya PAS! 


Mohd Azrul Azuan bin Idris
3.53pm, 2 Januari 2013.

No comments: