Tuesday, December 18, 2012

Beraninya Anda Mencerca Ulama?



Saya diberikan link oleh seorang sahabat berkenaan status seorang ulama (baca dengan makhraj 'ain yg betul) muda UMNO yang menggariskan senarai nama ulama ahlus sunnah dari Saudi, Yaman dan Jordan, tanpa mengambil walau satu nama di kalangan ulama Azhar, Syria dan Hadramaut. Dari komen dibawahnya, terbit kata-kata yang tidak mengiktiraf Sheikh Dr Yusuf Al Qardhawi dan mengatakan Azhar melahirkan ramai pelampau.

Saya tidak mahu balas kata-kata itu kerana berkata kepada orang yang sudah mendabik dada bahawa 'kami sahaja betul' hanya akan buang masa dan tidak mencambah minda. Malah akan menimbulkan rasa benci sesama umat Islam. Saya cuba nak bawa beberapa pengalaman yang saya dapat sejak berada di bawah lembayung Azhar.

Pertama, sejak saya di sini, tidak pernah saya mendengar mana-mana ulama Azhar mengecam secara serius dan prinsip akan madrasah pengajian Islam di Saudi. Yang saya pernah dengar adalah kritikan ilmiah yang melibatkan perbahasan ilmu di mana ianya termasuk di dalam proses pengajian ilmu yang tiada salahnya. 

Kedua, saya sama sekali tidak pernah mendengar mana-mana ulama Azhar mencerca mana-mana ulama di Saudi atau ulama yang berpegang dengan fahaman Wahabi. Malah jika ada di kalangan ulama Azhar ingin menyebut nama-nama ulama mereka, pasti akan diikuti dengan panggilan mulia seperti 'hafizahullah'.

Ketiga, sering juga para masyaikh Azhar di dalam pengajiannya memetik kalam ulama-ulama Saudi untuk dijadikan contoh di dalam pandangan-pandangan yang mereka rasakan betul. Jika ada pelajar bertanya berkenaan percanggahan pendapat ulama Wahabi dengan Azhar, maka sheikh akan menjawab dengan baik dan ilmiah.

Keempat, di dalam Universiti Azhar, terdapat juga segelintir pensayarahnya yang berfahaman Wahabi. Namun, tidak pula pihak pentadbiran Azhar membuang atau menekan mereka. Saya melihat ini sebagai bukti keterbukaan Azhar terhadap perbezaan pendapat di dalam ilmu.

Cukup empat contoh ini untuk kita fikirkan betapa sederhananya manhaj Azhar dan bagaimana ulama Azhar mengajar pelajarnya berfikir dan beradab. Manhaj Azhar adalah manhaj yang sederhana (wasatiah), mengajak kita berfikir, mengagungkan ilmu, meraikan perbezaan, memberi ruang untuk perbincangan dan perdebatan ilmu, mengutamakan adab, dan sangat menghormati madrasah ilmu Islam lain di seluruh dunia.

Manakala manhaj para ilmuan UMNO yang sering kita dengar adalah sangat berbeza dengan apa yang saya dapat di Azhar. Mereka sering keras di dalam pandangan, tidak meraikan perbezaan, melabel dan menghukum ulama yang tidak sealiran dengan mereka, merasakan pandangan mereka sahaja betul, dan juga sering mencerca madrasah ilmu Islam lain seperti Azhar dan Darul Mustafa.

Saya sendiri secara peribadi, apabila ditanyakan oleh kawan-kawan berkenaan Universiti Madinah, saya akan menjawab dengan jawapan yang baik dan menyatakan perbezaan yang saya tidak setuju dengan baik. Saya sama sekali tidak berani mengatakan secara pasti akan apa jua perkara negatif yang saya dengar berkenaan Universiti Madinah, jauh sekali ingin mencerca sistem pengajiannya.

Saya juga sangat takut untuk mengatakan apa jua komen berkenaan peribadi ulama Wahabi walaupun pada perkara yang dikritik hebat oleh para ulama lain. Seperti isu 'tiada jihad di Palestin', saya tidak setuju pada pendapat Sheikh Albani, tetapi saya sama sekali tidak berani untuk memperkatakan apa-apa berkenaan peribadinya.

Saya tidak bertindak untuk berkata perkara negatif berkenaan Universiti Madinah kerana saya tidak tahu keadaan sebenar di sana walaupun dikhabarkan secara bersanad sohih oleh sahabat-sahabat saya. Saya juga tidak berani mencerca mana-mana ulama Wahabi kerana saya sedar saya sangat jahil untuk dibandingkan dengan mereka. Ini yang saya belajar dari para ulama Al Azhar.

Maka, saya ingin bertanya kepada para Wahabiyun sekalian, adakah anda mengenali sepenuhnya manhaj Azhar dan para ulamanya sebelum anda mahu melabel apa jua label buruk kepada mereka? Adakah anda jauh lebih berilmu dari Sheikh Dr Yusuf Al Qardhawi, Habib Umar Al Hafidz, dan para masyaikh Azhar hinggakan anda dengan yakin mengatakan mereka adalah khawarij, ahli bidaah dan pelampau.

Benarlah kata-kata Al Allamah Al Mahbub Habib Ali Al Jufri yang menukilkan bahawa di mana adanya akhlak yang mulia, di situlah ada agama dan ilmu. Manakala di mana tiadanya akhlak yang mulia, maka sama sekali tiada nilai agama dan ilmu di situ. Tidak mungkin adanya nilai agama jika tanpa akhlak.

Saya seru kepada mereka yang berkenaan, kembali kepada akhlak Islam yang ditunjukkan oleh Rasulullah SAW. Berlapang dadalah dengan mereka yang tidak sealiran dengan anda, raikanlah perbezaan, hentikanlah label dan menghukum dan hormatlah orang yang lebih berilmu dari anda walau bagaimana salah pun mereka di sisi pandangan anda. Kerana, mungkin mereka mengetahui perkara yang anda tidak ketahui.

Jika masih berdegil dengan kekerasan hati anda, saya ingin bertanya satu soalan. Mampukah anda bertemu dengan para ulama yang anda cerca ini, menyenaraikan padanya satu persatu umpatan anda padanya dan memohon maaf atas segala umpatan itu? Jika rasa mampu, silakan untuk berterusan dengan sikap itu. Saya ucapkan selamat berdebat dengan para ulama itu di hadapan Allah di Padang Mahsyar kelak.


Mohd Azrul Azuan bin Idris.
7.17 pm, 18 Disember 2012

No comments: