Thursday, January 10, 2013

Isu Kalimah Allah Dan Tanggungjawab Kita

Secara ringkasnya, isu kalimah Allah perlu dinilai dari sudut ilmu dan juga realiti semasa. Dari sudut ilmu, tidak dinafikan Islam tidak melarang golongan Nasara menggunakan kalimah Allah, tetapi ianya diikuti dengan ancaman azab yang pedih kepada mereka kerana menggunakan nama Allah dengan maksud yang mensyirikkanNya.

Dari sudut realiti semasa juga, tidak dapat dinafikan memang wujud usaha pihak tertentu untuk menggunakan kalimah Allah bagi tujuan menyalahgunakannya terhadap aqidah umat Islam. Dalam keadaan ini, sasaran mereka bukan orang bijak pandai di dalam FB dan alam maya, tetapi di kalangan anak muda dan remaja Islam yang tipis ilmu agamanya, tidak terkawal hidupnya dan terumbang ambing hala tujunya tanpa matlamat.

Maka, bagi saya pandangan membenarkan penggunaan kalimah Allah dengan syarat tidak menyalahgunakannya adalah terbaik. Tetapi ianya tidak berhenti setakat itu, ianya diikuti tanggungjawab yang besar yang waib dipikul oleh umat Islam terutamanya para daie :

1. Umat Islam perlu memahami bahawa 'tiada halangan' adalah berada di dalam konteks 'lakum dinukum waliyadiin' iaitu bagi kamu, penggunaan nama Allah oleh kamu itu adalah salah dan kamu akan diazab atas kesyirikan kamu, manakala bagi kami Alah itu adalah Tuhan yang Maha Esa, tiada anak dan tidak diperanakan.

2. 'Tiada halangan' sama sekali tidak bermaksud Allah itu adalah Tuhan bagi semua manusia termasuk muslim dan Kristian dengan iktikad kedua-dua agama ini adalah sama dan apa jua pentafsiran terhadapNya adalah benar, sama, dan tiada perbezaan.

3. Para daie wajib menerangkan hakikat dalam perkara 1 dan 2 tadi kepada masyarakat Islam khususnya, agar penggunaan kalimah Allah oleh pihak Kristian itu menjadikan umat Islam semakin jelas terhadap kesesatan agama Kristian.

4. Para daie juga, jika mampu, perlu menerangkan hakikat keeasaan Allah kepada masyarakat Kristian agar mereka akan menyedari kesalahan fahaman mereka terhadap Allah.

5. Para penguasa agama dan pemimpin perlu mempergiatkan penguatkuasaan undang-undang berkenaan kegiatan penyalahgunaan kalimah Allah terhadap umat Islam dan juga semua usaha yang boleh menggugat aqidah umat Islam.

6. Para pemimpin terutama yang memegang tampuk pemerintahan, hentikan segala hidangan kelalaian dan maksiat kepada rakyat dan kembalilah kepada jalan hidup Islam. Jangan mempergunakan isu ini untuk menunjukkan yang kamu kononnya memperjuangkan aqidah umat, tetapi kamu juga yang menjadi pengkhianat, menyajikan rakyat dengan maksiat yang menjadi asbab utama lemahnya iman masyarakat Islam di Malaysia.

Semua tanggungjawab di atas terpikul di bahu semua umat Islam terutamanya para daie. Jangan hanya pandai bercakap berkenaan isu ini, tetapi kita sendiri tidak menyedari hakikat tanggungjawab yang kita wajib jalankan. Jika semua di atas ini tidak dijalankan, tanpa isu ini pun, umat Islam akan runtuh aqidahnya, tergadai imannya.


Mohd Azrul Azuan bin Idris
11.00 pm, 10 Januari 2013

No comments: