Tuesday, June 30, 2009

Jemaah Islam : Ilmu Haraki VS Ilmu Asasi Islami

Salam. Sempat juga di Alexanderia ini saya mencuri masa untuk mencoretkan sedikit persoalan yang saya dan kawan2 bualkan malam tadi. Sambil berbual berkenaan situsai jemaah PAS sekarang yang kelihatan agak gundah gulana sejak kebelakangan ini, muncul persoalan bagaimana kita hendak menyelesaikan masalah kesatuan antara ahli jemaah PAS hari ini.

Kita akui, PAS kini berada di kemuncak kemahsyuran yang tertinggi semenjak parti ini ditubuhkan setengah dekat yang lalu. Keadaan sekarang adalah rahmat kesabaran para pejuang Islam yang ikhlas ingin melihat negara tercinta kita ini dapat dilaksanakan pentadbirannya dengan mengikut panduan yang Maha Benar dan Maha Mengetahui.

PAS berjaya memecahkan blog pemikiran pemisahan agama dari kehidupan ynag dipelopori oleh UMNO. PAS juga dapat mengebom hancur sempadan perkauman yang dijadikan asas pemerintahan Be End selama 50 tahun. Be End yang mengamalkan konsep 'Pecah dan Perintah' mengikut pecahan kaum di Malaysia kini mula sedar bahawa konsep salah yang mereka amalkan sekian lama akhirnya terburai dan akan berkubur!

Kini, PAS terutama para pemuda dan pemudinya perlu bersedia untuk mengisi diri dengan persiapan yang mantap sebagai bekalan untuk berkerja dengan lebih kuat di zaman era kemenangan dan yang lebih penting selepas kemenangan itu sendiri. Maka saya ingin lontarkan di sini, sejauh manakah kita sebagai rijal dakwah sudah mempersiapkan diri dengan ilmu unutk berhadapan dengan perjuangan yang tanggungjawabnya kian bertambah?

Dalam politik, rijal kita amat rajin dan bersungguh dalam memahami ilmu haraki dan kepimpinan sebagai asas membentuk fikrah yang mantap. Fikrah yang mantap amat penting agar kita tidak 'terpeliot' ketika diasak dengan cabaran menggunung sebagai rijal dakwah. Fikrah yang mantap juga dapat memberi ketahanan mental kepada para rijal dakwah agar tidak terpengaruh dengan kefahaman meolak jiha dpolitik yang dipelopori oleh sebilangan jemaah protes yang lain.

Di peringkat pemuda dan pemudi terutama yang berumur antara 18-30 tahun dalam PAS, mereka amat cemerlang dalam fikrah mereka hinggakan tidak akan tergugat hatta ditimpakan ujian seberat gunung Everest. Saya amat mengagumi kesungguhan mereka dan kehebatan mereka dalam membahaskan ilmu haraki dalam mana2 program. Cuma, terbit kerisauan dan persoalan di hati, sejauh mana pula rijal harapan agama ini sudah menguasai ilmu asasi Islami yang sebenarnya jauh lebih asas dan penting berbanding ilmu haraki dan kepimpinan?

Dalam kitab Jundullah Thaqafatan Wa Akhlakan karangan Ust Sadi Hawa, tokoh Ikhwanul Muslimin yang kita semua kagumi, ada menggariskan 10 jenis ilmu yang perlu dikuasai oleh rijal dakwah. Ia adalah Tafsir, Hadith, Fiqh, Tauhid, Tasauf, Ususl Fiqh, Bahasa Arab, Sirah, Tayyarat (aliran pemikiran zaman moden) dan Fiqh Dakwah. Semua ini perlu dihadam oleh para rijal, hatta sekadar asas bagi setiap jenis ilmu, sebagai bekalan untuk berjuang.

Jika kita lihat, ilmu haraki dan kepimpinan hanya memenuhi 2 atau 3 daripada 10 ilmu tersebut iaitu Sirah, Tayyarat dan Fiqh Dakwah. Maka, adakah kita sudah ada asas ilmu untuk baki 7 lagi ilmu itu? Setiap dari 10 ilmu tersebut memainkan peranan penting dalam menghadapi segala cabaran dan halangan dalam berdakwah.

Ada yang mengatakan dalam mendalami ilmu haraki dan kepimpinan, kita tidak secara langsung akan mendalami ilmu yang lain itu. Atau ada juga yang mengatakan ilmu haraki lebih asas dan yang bakinya itu sekadar furu' dalam keperluan perjuangan siasah masa kini.

Saya ingin memperbetulkan pandangan ini dengan mengatakan bahawadaripada 10 ilmu tersebut, 5 yang pertama (Tafsir, Hadith, Tauhid, Fiqh dan Tasauf) adalah lebih asas manakala 3 yang kemudian adalah ilmu alat (Bahasa Arab, Usul Fiqh dan SIrah) manakala 2 yang terakhir (Tayyarat dan Fiqh Dakwah) adalah hasil implikasi dari 5 ilmu yang lebih asas.

Ilmu haraki dan kepimpinan adalah lahir dari 5 ilmu tersebut. Sebagai contoh ilmu haraki berkenaan kewajipan berpegang dengan pengamalan Islam adalah termasuk dalam ilmu Fiqh dan Tauhid. Syarak dalam ilmu Fiqh telah menetapkan garis panduan kehidupan dan hukum hakam yang terdapat dalam Al Quran dan Hadith secara detail dan terperinci manakala dalam ilmu Tauhid pengamalan Islam termasuk dalam kesan keyakinan terhadap sifat kesempurnaan Allah dan menafikan cara hidup lain yang menafikan ketinggian sifat Allah.

Dalam ilmu kepimpinan atau Fiqh Dakwah, segala garis panduan dalam perhubungan bersama pihak yang dipimpin atau mad'u adalah termasuk dalam ilmu akhlak dan tasauf malah dalam tasauf mengajar lebih daripada itu hinggakkan segala penyakit hati para daie disentuh dan diberi penyelesaiannya.

Maka di sini, ilmu yang 5 itu adalah asas dan ilmu haraki dan kepimpinan adalah cabang dan hasil daripada 5 ilmu itu. Masakan boleh asas bertukar jadi furu dan yang cabang bertukar menjadi asas dan diberi perhatian yang lebih. Di sini juga kita boleh memahami untuk mendapat ilmu yang cabang, maka ilmu yang asas perlu dikuasai sepenuhnya dahulu sekurang2nya sekadar asas yang paling minima dalam ilmu tersebut. Masakan boleh bangunan dibina kukuh tanpa asas konkrit yang menjadi pasaknya?

Cabaran dan mihnah perjuangan haraki di Malaysia memerlukan kita untuk mendalami sekurang2nya asas 5 ilmu tersebut. Ini adalah penting agar kita membawa perjuangan berasakan kefahaman yang benar mengikut syara. Ingat, berbeza kita dengan UMNO bukan sekadar kerana atas dasar ketelusan dan kecekapan pentadbiran, tapi atas dasar syara. Begitu juga berbezanya PAS dengan ABIM dan JIM, berbeza kita bukan sekadar perbezaan pendekatan manhaj, malah perbezaan atas asas syara.

Dalam isu Unity Government (UG) misalnya, kita tidak mendengar pun ada pihak yang membentangkan isu UG ini mengikut pandangan syara. Yang ada sekadar ulasan mengikut kepala otak sendiri dan ulasan yang tiada langsung asas ilmu Islam. Apa peranan yang rijal dakwah telah mainkan? Adakah telah dikaji dengan teliti implikasi UG itu secara ilmiah mengikut syarak dan keadaan semasa politik negara?

Maka, berlakulah penolakan idea UG yang membabi buta atau menerimanya dengan tanpa ada asas ilmiah. Adakah kita hendak menyamakan PAS dengan PKR yang tidak mendasari segala tindakan mereka mengikut asas Islam? Ataupun mengikut cara DAO yang menilai segala isu dalam negara dengan menggunakan akal semata2. PAS berbeza dengan mana2 parti di negara kita berdasarkan perbezaan syarak, maka bagaimana kita boleh mengabaikan kepentingan asas ilmu Islam yang penting ini dalam membina jatidiri rijal dakwah yang perkasa?

Dalam isu UG, disebabkan kelemahan kita dalam penguasaan ilmu asas Islam, maka berlakulah penolakan yang menggila ataupun penerimaan membabi buta. Bila ditanya mengapa tolak @ terima, maka timbullah jawapan yang sama sekali tidak ilmiah dan berasaskan pandangan syarak. yang kita dengari hanya ulasan dan bantahan menurut hujah akal semata2. Pandangan saya berkenaan isu ini telah saya nyatakan dalam post yang lepas maka saya tidak mahu mengulas panjang lagi berkenaan isu ini.

Kekuatan dalam menguasai ilmu asas Islam penting agar kita berjuang atas asas yang kukuh iaitu asas syarak yang berlandaskan Al Quran dan As Sunnah. Bukanlah saya maksudkan sesiapa yang mendalami ilmu haraki dan kepimpinan itu tergelincir dari asas perjuangan, tetapi yang saya maksudkan adalah rijal dakwah perlu memasukkan agenda mendalami ilmu asas Islam ini dalam agenda utama perjuangan mereka sebagai tunjang kekuatan aqidah dan kefahaman Isla kerana inilah ilmu tunjang yang akan menguatkan ilmu cabang seperti haraki dan kepimpinan.

Kejadian Highland Tower yang runtuh 15 tahun yang lepas berpunca daripada asas bangunan itu yang tidak kukuh. Maka walaupun seni binaan dan kelengkapan airpartment mewah itu amat menawan jiwa, namun semua itu hancur musnah dengan sekelip mata kesan daripada asas yang tidak kukuh. Begitu juga fikrah perjuangan yang tidak berpijak di atas ilmu asas Islam yang kukuh, maka tidak hairanlah berlaku futur, terkandas dalam perjuangan dan lebih buruk lagi bertukar kepada jemaah toghut..nauzubillah.

Kita menolak perjuangan UMNO, namun atas asas apa kita menolaknya? Adakah kerana namanya UMNO? Ataupun sebab UMNO dipimpin oleh Tok Jib? Ataupun disebabkan UMNO tidak telus dalam pentadbiran negara? Ataupun kerana UMNO pernah menedang PAS keluar daripada BN dahulu?

Andaikata kita mengatakan kita menolak UMNO kerana mereka tidak jujur dalam pentadbiran negara, andaikata mereka memperbetulkan segala kekurangan tersebut, maka adakah berakhir penetangan kita? Kita menolak UMNO berdasarkan asas aqidah dalam ilmu Tauhid. Tindakan UMNO mengasingkan pentadbiran manusia dengan agama dan mengambil sekular sebagai kitab panduannya telah menafikan hak yang khusus pada Allah iaitu hak Allah sebagai Pembuat hukum dan Maha Tahu akan segala perihal makhluknya.

Maka, saya ambil kesempatan untuk mengulas isu berkenaan kenyataan Tuan Guru Nik Aziz (TGNA) yang mengatakan UMNO sama seperti Ayah Pin dan Komunis. Saya ingin mengulas bahawa kenyataan itu bukan merujuk kepada ahli UMNO, namun kepada UMNO itu sendiri dan pemimpin yang mempertahankan doktrin sesat dalam UMNO. UMNO menolak Islam sebagai panduan dalam pentadbiran negara, maka apa bezanya dengan Komunis yang tolak Islam sebagai asas kehidupan? UMNO menafikan ayat Al Quran bahawa wajib berhukum dengan hukum Allah, maka apa bezanya dengan Ayah Pin yang menafikan ayat Al Quran yang mengatakan Tuhan itu satu? TIDAK ada bezanya!

Saya ingin memberikan lagi beberapa contoh untuk memberikan kefahaman akan kepentingan ilmu asas ini. Dalam pertembungan jemaah di Malaysia, apakah stand rijal Islam dalam PAS yang tidak bersetuju dengan pendekatan JIM, ISMA dan jemaah lain yang dikatakanya tidak syumul? Kita mendakwa kita adalah paling mirip dengan Ikhwan Muslimin (IM), mereka juga mendakwa mereka mirip IM. Kita mengatakan politik penting untuk mendapat kuasa, mereka juga kata islah dari bawah juga penting. Maka, apakah asas kita yang kukuh untuk memperbetulkan tanggapan mereka?

Jawapannya, perbezaan kita dengan mereka bukan kerana perbezaan manhaj semata2, namun perbezaan syarak! Ini termasuk dalam ilmu Fiqh berkenaan jihad. Jihad terbahagi dua, jihad am dan khas. Maka, tindakan mereka yang hanya menjalankan jihad am iaitu amar makruf nahi mungkar dan islah sedangkan dalam masa yang sama menginggalkan jihad farhu ain iaitu melawan dan menjatuhkan kerajaan sekular yang mempertahankan kekafiran dalam perlembagaan negara jelas mennunjukkan mereka sebagai jemaah Islam yang tidak syumul malah menginggalkan kewajipan fardhu ain yang wajib kepada setiap muslim!

Jika mereka mengatakan persoalan kerajaan dan daulah adalah persoalan besar yang tidak perlu diberi perhatian, ini adalah salah di sisi syarak. Masalahnya sekarang, bukan persoalan besar atau kecil sesuatu perkara itu, tapi wajib atau tidak, fardhu ain atau kifayah. Adakah kerana persoalan daulah itu besar, maka tidak berlu diberi perhatian walaupun hukumnya fardhu ain? Hujah syarak berlandaskan ilmu asas Islam ini akan buatkan kita memahami kewajipan berjuang bukan setakat secara aqliah, malah secara naqliah iaitu kefahaman perjuangan berlandaskan apa yang Allah tetapkan kepada kita.

Lagi contoh kepentingan ilmu asas Islam ini, jika akan datang Pakatan sudah memerintah tetapi PKR dan DAP tidak mahu melaksanakan Islam dalam pemerintahan, maka apakah hujah yang akan kita kemukakan kepada mereka dan kepada rakyat akan keadilan dan kewajipan menegakkan hukum Allah ini? Adakah sekadar hujah aqal semata2? Bagaimanakah pula jika mereka tetap berkeras tidak mahu melaksanakan pentadbiran mengikut landasan Islam? Adakah kita akan menurut sahaja dan terus menerus bertahalluf siasi sehingga aqidah perjuangan tergadai?

Perjuangan PAS akan tergadai jika rijalnya lemah dalam penguasaan ilmu asas Islam dan seterusnya akan berpolitik mengikut gerak timbangan akal semata2 hinggakan tidak mendasari segala tindakan dengan panduan Islam. Jika rijal Islam di dalam PAS memahami dan menguasai ilmu asas Islam ini, kita akan jelas segala pegangan dan matlamat perjuangan kita. Kita akan mellhat Allah sebagai matlamat dan politik serta kuasa sebagai alat. Kita akan bertegas dengan 'sahabat' dalam Pakatan dan tidak teragak2 untuk meninggalkan mereka jika mereka khianat dan biadap terhadap aqidah perjuangan kita.

Inilah pentingnya ilmu asas Islam yang akan buatkan kita faham mana yang wajib, mana yang tidak wajib, mana yang usul dan aman yang furu'. Kita akan berjuang berlandaskan basirah perjuangan yang benar, menurut dan berpandukan hukum syarak dan tidak melampaui adab dan tatacara akhlak Islamiyah. Saya bimbang jika rijal dakwah yang hebat dan berpotensi namun lemah dalam penguasaan ilmu asas ini, maka akan menatijahkan perjuangan yang sekadar semangat namun tidak mempunyai pengisian ilmiah yang boleh memesongkan kita daripada aqidah perjuangan sebenar.

Kita sepatutnya mencontohi teladan TGNA yang mementingkan asas ilmu kepada rakyat bawahan sehinggakan rakyat Kelantan menerima PAS serta menolak perjuangan UMNO bukan atas dasar material dan semangat semata2, namun atas kefahaman aqidah dan iman yang mantap hinggakan kini hampir mustahil untuk Be End kembali menawan Kelantan. Ilmu asas Islam yang TGNA dan para ulama tanamkan sudah berakar tunjang ke dalam hati rakyat Kelantan hinggakan sukar untuk tercabut walaupun dilanda taufan projek dan kain pelikat serta sampul duit RM 200.

Saya tegaskan semula, apa yang saya coretkan adalah sekadar teguran buat diri saya dan semua sahabat rijal dakwah yang saya kasihi. Teguran adalah bukti kasih yang ikhlas. Semuanya hanya untuk melihat para sahabat sekalian dapat menguasai ilmu yang menjadi asas perjuangan demi memastikan momentum perjuangan kita berterusan berdasarkan basirah perjuangan yang benar.

Fenomena pelajar kampus yang mula membudayakan daurah pengajian kitab di pondok2 adalah suatu budaya yang mesti disokong dan diteruskan. Namun, mereka perlulah istiqamah dalam perjuangan jemaah selepas tamat daurah di pondok agar tidak menjadi fitnah bahawa pengajian pondok akan mematikan fikrah haraki di kalangan penuntut kampus.

Akhirnya, saya mohon maaf jika ada mengguris perasan sesiapa. Jika ada yang tidak bersetuju dengan hujah2 saya ini, antum dijemput untuk add YM saya dan kita boleh berbincang secara ilmiah. Kata2 saya di atas ini semuanya berdasarkan pandangan saya yang saya pandu dengan sedikit ilmu yang Allah berikan. Namun, saya juga tidak terlepas dari kesilapan. Maka, pohon maaf sekali lagi jika ada kesilapan. Semua yang saya coretkan semata2 untuk melihat Islam ditegakkan!

1 comment:

Izzati Nur said...

ALLAHUAKBAR.mantap ulasannya

bnar,kadang kita xsuka laen parti/jmaah skdr taqlid smta
bkn ad prinsip@ sbb yg kukuh.