Friday, May 15, 2009

Rampasan Kuasa Perak Ikut Undang-undang : Bukti Najib Tak Tahu Undang-undang!

Salam. Hari ni selepas solat Jumaat, saya berkesempatan untuk membaca Malaysiakini yang merupakan akbar rasmi politik saya. Sejak rampasan kuasa Perak, saya sudah tolak 'qaul' berita politik dari 2 akhbar pembohong iaitu Berita Harian dan Utusan Malaysia. Ini bukan taksub tapi lindungi fikiran daripada diperbodohkan oleh depa.

Dalam nak mencari berita yang adil, saya lebih gemar dapatkannya dari Malaysiakini berbanding Harakah. Bagi saya Harakah terlalu condong kepada PAS. Jika mahu dapatkan berita terbaru parti, barulah saya akan menjenguk ke Harakahdaily. Kalau jenguk ke BH dan UM pun, just nak tahu,apa yang depa nak bohong hari ini!

Hari ni, PMR kita (Perdana Menteri Rakyat) Tok Jib dok sembang, jangan salahkan dia dengan apa yang berlaku di Perak. Katanya, Be End berhak tubuh kerajaan di Perak selepas mendapat majoriti sokongan dalam Dun setelah 3 Adun Katak melompat dan mengisytiharkan menyokong Be End. Katanya apa yang berlaku adalah mengikut lunas undang-undang dan semangat perlembagaan! Cewah Tok Jiibbb... Sudah gaharu cendana pula, sudah garu sembunyikan kurap pulak dia..

Katanya dia mendokong undang-undang dan tegaskan apa yang berlaku adalah ikut undang-undang. Jadi, yang diputuskan oleh mahkamah bahawa YAB Dato Seri Nizar masih MB dan apa yang berlaku menyalahi Undang2 Tubuh Perak, hakim yang wat keputusan tu tak ikut undang2 ke? Atau hakim tu bodoh undang2? Ataupun undang2 yang hakim tu pakai adalah undang2 Venezuela, bukan undang2 Malaysia?

Pelik la Tok Jib ni.. Sapa yang tak ikut undang2? Syarat MB ditukar adalah perlu ada undi tidak percaya atau MB letak jawatan atau ada pembubaran Dun. Kita jelas bahawa ketiga2 ni tak berlaku, maka apa yang Be End lakukan tu adalah haram la..tak kan tu pn payah nak faham Tok Jib oii...

Secara moralnya, memang Nizar kehilangan sokongan, tapi kehilangan sokongan tu mesti diterjemahkan dalam Dewan dgn mengemukakan usul undi tidak percaya. Alahai PMRku.. Budak sekolah pun bleh faham!

Kata Tok Jib, Be End ikut semangat undang2. Alahai Tok Jib, jangan sembang la... Yang mu dok culik YB Pakatan dan me'murtad'kan depa kpd Bebas tu ikut semangat perlembagaan ke? Dok wat kaco dalam Dun, ikut suka hati lantik Speaker sendiri, dok syok sendiri Zambry bertugas sebagai MB haram, dok usung n nyorokkan Speaker yang sah, ikut semangat demokrasi ke? Jangan dok berkokok tapi ekor terpalit tahi!

Satu lagi kata PMR kita ni yang amt memalukan dirinya slaku PMR yg sepatutnya arif undang2. Dia kata sepatutnya selepas 8 Mac, Be End yang sepatutnya jadi kerajaan Perak kerana depa diiktiraf sebagai gabungan parti kompenen yg mendapat 28 kerusi sedangkan DAP 18 kerusi, PKR 7 dan PAS 6. Katanya masa tu Pakatan tidak wujud dang 3 parti pakatan itu adalah parti yg berlainan. Maka disebabkan Be End ada jumlah kerusi terbanyak, maka Be End yang patut jadi MB.

Isy, malunya ada PMR macam Tok Jib! Tak tahukah dia dalam Perlembagaan Persekutuan dan semua Perlembagaan Negeri, parti yang akan menubuhkan kerajaan adalah parti yang MENDAPAT MAJORITI MUDAH dalam Parlimen atau Dun bukannya parti yang mendapat kerusi terbanyak. Walaupun Be End dapat 28 kerusi iaitu yang tertinggi, tapi majoriti mudah dalam Dun Perak adalah 30 kerusi! Tak faham ke Tok Jib oii... Gabungan Pakatan ada 31 kerusi, maka depa la yang layak tubuh kerajaan.

Alahai Tok Jib ku yang nak dekati rakyat, kalau hang betui nak jadi PMR, mu dengaq la suara rakyat Perak.. Jangan dok ketegaq nak menegakkan benang reput yg basah. Tak kan PMR takut rakyat kot.. Bubar Dun, kita serah kt rakyat. Kalau mu xnak, elok la kalau digelar PMR (Perdana Menteri Rompak)!!

1 comment:

junior anta said...

salam ,sorry la nak tegur sikit sape punye angkara bab lompat sikatak lompat ni kalau x pembangkang(PKR)jadi jgn nak main serang je .lepastu kalau nak dapat berite yg adil bacelah semua.utusan akhbar melayu sape lagi nak bace kalau x orang melayu jgn lah memijak sendiri org melayu