Saturday, May 2, 2009

Apa??!! Doktor Hidup Semula!!!

Assalamualaikum semua. Dah lama mendiamkan diri daripada menulis blog ni, malam ni Alhamdulillah dapat meluangkan masa di sebalik kesempitan masa dok mentelaah buku akibat ribut taufat exam yang makin menggila...

Namun, di sebalik kesibukan tu, terdengar satu berita yang gempak! "Apa??? Dr Sami Afifi meninggal dunia???"... Berita mengejut yang aku dengar dari mulut kawanku ketika study group 2 minggu lepas.. "Iye, aku tengok sendiri ada pengumuman bertulis kat board tepi pejabat Syuun". "Patut la dua tiga hari aku tunggu kuliah die, die tak masuk...Adoi, tak sempat nak minta muqarar.." kata sorang kawan kaki minta muqarar.

Maka, study group untuk madah Tasauf (madah yang diajar oleh Dr Sami Afifi) pada pagi itu dijalankan dengan perasaan terkilan..Terkilan kerana kehilangan seorang ulama besar, dan juga kehilangan peluang nak dapat muqarar..hehehe.. "Sebelum kita mulakan study group ni, mari kita sedekahakn Al Fatihah untuk doktor kita..Al Faaatihaaah!!" kata Si Pak Li..

Di bilik, Abg Lokman datang dengan tergesa-gesanya..."Wei, betul ke Dr Sami Afifi meninggal dunia?" "Ye, kompom punye...Kitorang tengok pengumuman kat Syuun." Dengan sedihnya Ang Lokman terdiam. Katanya baru dua hari lepas Dr Sami Afifi ngajar die.."Korang nak tau, masa die nak keluar kelas die 'kata ni kelas terakhir aku'..tak sangka, memang kelas terakhir die..." Abg Lokman berlalu dengan sedihnya..Semua pilu, terdiam seribu bahasa..

Dua hari selepas tu, kawan saya Si Mohsin pergi ke kuliah seperti biasa. Hari itu selepas kelas Hadith, semua budak Malaysia tahun Satu Usuluddin bercadang nak berangkat balik coz selepas itu adalah kelas Allahyarham Dr Sami Afifi.."Sedih terkenang kat die..Jom balik la..ada nangis aku nanti.."

Ketika mereka melangkah keluar dewan kuliah, mereka ternampak susuk tubuh ynag biasa mereka lihat..."Macam bisa saja aku lihat orang ni, tapi di mana ya..?".. Semua tercengang n terkejut beruk ala-ala beruk Malaya.."Betul ke apa yang aku nampak ni? Dr Sami Afifi HIDUP BALIK!!!!"

Di bilik, ketika saya sedang berehat baring, datang la Si Pak Cad bercerita.."Wei Rol, tadi Ketua Persatuan Pelajar Azhar, masuk dewan. Die bawa 7 biji Dragon Ball. Katanya bleh mintak satu je permintaan..Jadi kami semua sepakat minta biar Dr Sami Afifi hidup balik...hahahaha.." Saya tercengang, apa la budak ni ngarut..

"Bodoh punye keje la..dok kata orang hidup dah mati..Dr hidup lagi la..sapa la dok bawa citer bohong ni..." kata Pak Cad. "Aku nak tergolek gelak tadi..Pengumuman tu kata anak buah die yang meninggal..bukan die..Tadi die sihat je masuk kuliah, ngajar cam biasa.." sampuk Kemal.

Sama-sama kitorang gelak pecah perut..Kes Dr Sami Afifi 'hidup balik' ni, budak Usul tahun Satu je yang tau..Yang lain tak tau langsung tentang berita palsu yang dok kata Dr dah mati..Nasib baik saya tak hebahkan berita bodoh ni.

Esoknya, semua semangat nak pergi kelas Tasauf..Semangat coz nak tengok Dr yang mati hidup semula, mana la tau dia ada nak cerita kisah dari 'Alam Barzakh' ke..hehehehe..Tambah semangat lagi depa pergi kelas coz nak dapatkan muqarar sebelum Dr 'mati' semula..hahaha..Inilah cerita budak-budak zaman sekarang...

1 comment:

Anonymous said...

hihik..
klaka..