Friday, February 19, 2010

Islam4peace : Alhamdulillah, Pengambaran 'Jejak Aulia' Berjaya!


Alhamdulillah, segala puji bagi Allah yang mengizinkan dan memberikan bantuanNya sehingga segala yang dirancang semalam berjalan dengan lancar. Hasil idea Ust Mohd Nazrul bin Abd Nasir, pengambaran untuk rancangan terbaru yang dirancang oleh islam4peace.net, 'Jejak Aulia' telah dilangsgungkan semalam.

Bermula jam 8.00 pagi, krew islam4peace dan beberapa orang sahabat lain bertolak dari Rumah Kedah Baru, Hayyu Sabiek menuju ke beberapa makam sekitar Darasah, Hayyu Syafie dan Jabal Muqattam. Pengambaran yang tidak seberapa ini dapat dijalankan dengan lancar hasil kerjasama krew dan semua sahabat yang terlibat dan tidak lupa juga kepada Ammu 'Azim yang sangat spotting dan sanggup membawa kami ke mana sahaja tanpa sebarang keluhan. Terima kasih semua.

Bagai perjalanan yang diberkati Allah, urusan kami dipermudahkan dengan kesanggupan Ammu Azim untuk meluangkan masa membawa kami memandangkan beliau adalah orang yang arif terhadap tempat-tempat makam yang ramai pemamndu arab lain tidak mengetahuinya.

Kami yang berhasrat ingin makan bekalan kami di pusat Khidmat Mujmak Assahatخدمة مجمع الساحات terbatal kerana pihak pengurusan pusat ini dengan berbesar hati ingin menjamu kami. Alhamdulillah, kami dijamu dengan isy bersama kuah dal kambing, makanan yang sememangnya akan mengeyangkan perut yang sedang lapar.

Kami juga berkesempatan pergi dan mencari makam yang tidak diketahui tempatnya dengan bantuan penduduk kawasan itu seperti makam ru'yah Ishak anak Nabi Yusuf. Namun semuanya ini hanya 'qill' dan tidak diketahui secara tepat akan kesahihannya.

Banyak juga makam yang selalunya tidak dapat masuk ke dalamnya, namun semalam kami diberi kesempatan utk masuk melawat. Alhamdulillah, perjalannan yang agak panjang ini berakhir dengan lancar dan dibantu oleh Allah.

Selepas solat Maghrib di Masjid 'Ibadur Rahman, Hayyu Sabiek, kami singgah sebentar ke rumah Ust Nazrul untuk sesi makan malam, makan bekalan makanan yang sepatutnya kami makan tengah hari tadi.

InsyaAllah, pihak krew islam4peace akan segera menyunting rakaman semalam dan akan disiarkan secara berkala di www.islam4peace.net. Pengalaman pertama ingin menyunting video seperti ini mungkin memakan masa yang agak lama dan kurang kemahiran. Semoga Allah membantu dan membimbing kami melaksanakan dakwah dengan ikhlas dan jayanya.

Mohd Azrul Azuan bin Idris
Jumaat, 19 Februari 2010
Dewan Malaysia Abbasiah Kaherah

No comments: