Friday, June 21, 2013

Kamu Bangga Balik Ke Malaysia Memegang Sijil Dari Azhar?

Saya tidak pasti kesahihan apa yang dikatakan komentar atau kritikan daripada Sheikh Taha Jabir Alalwani, seorang ulama kelahiran Azhar terhadap institusi Azhar yang kelihatan agak tajam dan keras. Kritikan yang saya maksudkan adalah seperti berikut :

"Al Azhar hari ini tidak mampu menghasilkan ulama' yang memberi impak besar terhadap negara. Sistem pembelajaran yang terkebelakang, kualiti ilmu yang tidak kontemporari, dan Al Azhar sendiri tidak memberi impak besar. International students yang datang mengkaji institusi alAzhar itu sendiri jauh lebih kehadapan dari para masyaikh di Azhar.
Saya merasa sedih bila mendapat tahu hampir 7000 pelajar Malaysia belajar di Azhar dalam bidang agama. Balik nanti kamu nak jadi apa? Saya lihat sendiri ulama' PAS yang berjumpa dengan saya untuk merujuk. Mereka jumud dan tak sesuai dengan masyarakat Malaysia.
Saya degree, master, dan PHD dari Universiti Al-Azhar. Kalau anda tanya apa yg saya dapat dari Azhar? "Nothing......" Kebanyakan ilmu yang saya dapat dan bermanfaat ialah di luar Azhar. Kamu bangga balik ke Malaysia memegang sijil dari Azhar?"

Saya berkeyakinan sekiranya komentar itu benar dari Al Fadhil Sheikh, pastinya ia lahir daripada penilaian beliau mengikut pertimbangan ilmu beliau demi melihat Azhar menjadi institusi ilmu yang ulung. Cuma, saya tidak dapat memastikan tasawwur sebenar soalan yang dikemukakan kepada sheikh dan mengapa dikaitkan ulama PAS dalam komentarnya. Namun, ulasan yang akan saya berikan akan difokuskan berkenaan institusi Azhar sahaja.

Saya sebagai pelajar yang masih bertatih dalam menuntut ilmu di Azhar, suka untuk saya menyampaikan sisi pandangan saya yang kerdil berkenaan institusi Azhar dan fungsinya sebagai antara institusi ilmu yang menjadi gudang ilmu dunia Islam.

Pertama berkenaan kemampuan Azhar untuk melahirkan ulama yang mampu menjadi tempat rujukan ummah. Saya pernah mengikuti Muktamar Khariji Azhar yang menghimpunkan hampir seluruh ulama kibar dunia kelahiran Azhar. Sebahagian mereka memegang jawatan yang tinggi dalam institusi Islam peringkat internasional.

Antaranya Sheikh Dr Yusuf Al Qardhawi, As Syahid Sheikh Dr Muhammad Sa'id Ramadhan Al Buti, Sheikh Dr Ahmad Al Raisuni, Sheikh Dr Ali Jumaah, Sheikh Dr Hassan Syafie dan ramai lagi yang saya sendiri tidak kenal. Mereka ini adalah ulama yang banyak memainkan peranan penting dalam dakwah dan memberikan khidmat kepada ummah melalui pelbagai pertubuhan Islam.

Ini tidak termasuk di kalangan ulama muda yang lahir dari Azhar dalam setahun dua ini. Antaranya Sheikh Dr Usamah As Sayyid Al Azhari, Sheikh Amru Al Wirdani, Sheikh Sayyid Syaltut dan beberapa lagi nama yang kini banyak memainkan peranan sebagai penggerak utama pengajian ilmu di Azhar.

Kecemerlangan Azhar juga diakui oleh ulama yang lahir dari institusi selain Azhar dan sering menziarahi Azhar atas jemputan para masyaikh Azhar untuk menyampaikan daurah kepada abnaul Azhar. Antaranya adalah Sheikh Said Fudah, Sheikh Abul Huda Al Yaakubi, Shekh Nururddin Itr, Sheikh Muhammad Ibrahim Al Kattani, Habib Umar Al Hafidz, Habib Ali Al Jufri dan ramai lagi.

Oleh itu bagi saya, semua ini sudah cukup dijadikan bukti akan kemampuan Azhar dalam melahirkan ulama bertaraf dunia dan peranan ulama Azhar dalam menyumbang kepada dunia ilmu Islam serta dakwah Islamiyah.

Keduanya berkenaan manhaj pengajian ilmu di Azhar. Banyak kedengaran kritikan berkenaan teknikal pengajian di Universiti Al Azhar dan saya sendiri akui terdapat kelemahan yang perlu diperbaiki. Namun, menyimpulkan institusi Azhar dengan berdasarkan teknikal pengajian di Universiti Al Azhar bagi saya adalah kesimpulan yang tidak menyeluruh.

Ini adalah kerana, institusi Azhar itu sendiri bukan sekadar pengajian di universiti semata-mata. Ianya juga termasuk pengajian tidak formal yang dijalankan di masjid-masjid terutamanya Masjid Azhar yang diseliakan oleh ulama Azhar di bawah pantauan bekas mufti iaitu Al Allamah Sheikh Dr Ali Jumaah.

Menurut kefahaman saya berdasarkan makalah bertajuk Al Ihya Al Kabir tulisan Al Allamah Sheikh Dr Usamah Al Azhari, pengajian ilmu di Azhar tidak cukup sekadar memperoleh segulung sijil setelah lulus peperiksaan, tetapi pengajian ilmu di Azhar merangkumi 8 manhaj yang perlu dicapai oleh setiap anbaul Azhar untuk melayakkan mereka bergelar Azhari selepas tamat pengajian mereka.

Pengajian ilmu di Azhar menekankan penguasaan manhaj Azhar yang akan melahirkan pelajar yang mempunyai pemikiran pertengahan (wasatiah), mampu berfikir seperti para ulama dalam memandang tasawwur masalah, menyediakan penyelesaian secara syumul merangkumi pandangan dari semua sudut, dan tidak bersikap keras dalam menghadapi perbezaan dalam agama.

Dari sudut ini, saya bersetuju dengan komentar Al Fadhil Sheikh bahawa pelajar Azhar terutamanya dari Malaysia tidak menguasai ilmu sepenuhnya ketika belajar di Azhar. Majoriti di kalangan kita bergantung sepenuhnya kepada peperiksaan sebagai penilaian tunggal akan penguasaan kita terhadap ilmu. 

Kemudian, apabila pulang ke tanah air, kita menjadikan sijil yang kita peroleh daripada peperiksaan itu sebagai tahap keilmuan kita dan terjun ke dalam masyarakat dengan berbekalkan sijil tersebut yang hakikatnya sama sekali tidak menggambarkan tahap ilmu kita yang sebenarnya sangat rendah. Ini adalah kerana peperiksaan yang berpandukan satu kitab untuk setiap subjek, malah difokuskan pula kepada bahagian muqarar sahaja sangat tidak mencukupi sebagai bekalan ilmu yang akan kita gunakan untuk memandu masyarakat.

Saya menyeru kepada diri saya dan semua pelajar Malaysia di Azhar agar berusaha memenuhi tanggungjawab kita sebagai penuntut ilmu di Azhar. Seperti kalam Dr Usamah, tidak layak kita menggelarkan diri kita sebagai Azhari jika pada diri kita hanya ada segulung sijil, tetapi manhaj Azhar yang perlu kita kuasai sama sekali tidak wujud dalam diri kita.

Sijil itu penting sebagai wasilah untuk kita diterima dalam masyarakat, tetapi kita juga kena akui bahawa ianya mampu diperoleh dengan menguasai teknik menjawab peperiksaan. Namun, ilmu yang benar yang perlu kita sampaikan kepada masyarakat yang merupakan amanah dari Allah sama sekali tidak mampu kita peroleh melainkan mewajibkan diri kita bersuhbah dengan para ulama dan mengambil buah-buah ilmu secara terus dari mereka.

Ambillah kritikan Sheikh Dr Taha Jabir sebagai satu cabaran yang perlu disahut dengan melipatgandakan usaha dalam menuntut ilmu di Azhar. Perlu kita semua sedar, nikmat bermusafir mencari ilmu di Mesir adalah kurniaan Allah yang disertai dengan amanah ummah kepada kita. Menjadi fardhu waqt kepada kita untuk menguasai ilmu sebanyak mana yang mampu untuk melunaskan amanah ini.

Jika masyarakat kita kekal jahil selepas kita pulang ke kampung halaman dan kita pula tidak mampu untuk menyampaikan ilmu yang benar kepada mereka lantaran kosong dada kita dengan ilmu, maka tidak mustahil masyarakat kita akan menyalahkan kita di Padang Masyar kelak atas pengkhianatan yang kita lakukan kepada mereka lantaran sikap culas dan malas kita dalam menuntut ilmu di Bumi Anbia ini.


Mohd Azrul Azuan bin Idris
1.00 am, 21 Jun 2013.
Hussien, Kaherah.

2 comments:

ummunaqi said...

Catatan yg baik.. saya sdg cb siapkn 1 paper bkenaan peranan uni al azhar dlm lahirkn ilmuwan di Pahang pada abad ke-20. Catatan adik sdkt sbyk membantu. Terima kasih.

Anonymous said...

akm.terima kasih . perkongsian baik. boleh perincikan 8 manhaj yg disebut syeikh usamah.