Tuesday, March 31, 2009

Sorotan Perhimpunan Agong Sekular : Patutkah PMRAM Diharamkan?

Saya membaca laporan Perhimpunan Agong Sekular di mana seorang daripada perwakilan yang dikatakan bijak pandai dan cemerlang kerana belajar di PhD UK dengan keras mengkritik PMRAM (Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir), sebuah badan NGO yang banyak berbakti kepada penuntut Malaysia di Mesir.

Saya ingin mengulas sedikit kata-kata insan yang tidak tahu fakta ini. Sesuai dengan tittlenya selaku pelajar PhD (perasaan hasad dengki), memang kata-katanya langsung tidak menggambarkan pendiriannya sebagai seorang pelajar luar negara yang seharusnya berfikiran terbuka.

Dalam hal ini, saya lebih mengagumi Khairy Jamaluddin yang mana beliau sebagai bekas pelajar Oxford sangat terbuka dalam isu mahasiswa berpolitik. Dalam isu AUKU misalnya, beliau tidak bersetuju jika mahasiswa disekat daripada berpolitik kerana katanya, mahasiswa perlu berfikiran bebas dalam membuat keputusan mereka sendiri. Adapun jika ucapannya itu sekadar modal untuk menang ketua Budak-budak UMNO, maka itu luar pengamatan saya. Yang penting, ideanya itu lebih bernas daripada idea budak kurang bijak sorang ni.

Pertamanya, dia sebagai seorang pelajar di UK yang mana kita ketahui bahawa UK antara negara pengamal demokrasi yang telus berbanding Malaysia, sepatutnya berfikiran terbuka seperti rakyat UK. Di sana, setiap minggu diadakan debat antara ketua kerajaan dan ketua pembangkang (sebenarnya tiada istilah ketua pembangkang di sana) secara langsung di TV dan ketua pembangkang bebas bertanya apa jua berkaitan dengan segala tindakan kerajaan dalam pengurusan negara sepanjang seminggu yang lalu. Jika berlaku kesilapan, pihak kerajaan tidak berbohong seperti kerajaan di Malaysia, malah mengakui kesilapan dan akan memperbetulkannya seterusnya dibentang pembetulan itu dalam debat pada minggu berikutnya. Begitu hebat demokrasi di UK.

Maka saranannya agar suara mahasiswa Malaysia di Mesir disekat dengan cara mengharamkan PMRAM adalah amat memalukan beliau sebagai pelajar yang berpendidikan tinggi. Sangat dangkal budak-budak dalam UMNO sehinggakan yang berpelajaran tinggi pun ikut terbebal sekali.

Semua pelajar di Mesir maklum bahawa PMRAM adalah badan kebajikan pelajar yang mana berperanan besar dalam pengurusan pelajar sehinggakan pihak kedutaan pun jadi ’mudah kerja’ kerana banyak tugas mereka dibantu oleh PMRAM. Kebajikan yang dilakukan PMRAM adalah sangat banyak dan tidak boleh dibandingkan dengan kebajikan yang dilakukan oleh badan lain di Mesir hatta Kelab UMNO sendiri pun yang mana sedia maklum menabur bakti kepada puak UMNO sahaja.

Kedua, berkenaan gesaan agar PMRAM diharamkan oleh kerajaan Malaysia. Ini juga kenyataan yang mempamerkan kedangkalan fikirannya. Dia perlu selidik dahulu perlembagaan dan latar belakang PMRAM sebelum mengeluarkan sesuatu idea. PMRAM adalah berdaftar di bawah Kementerian Kebudayaan Mesir, bukannya bernaung di bawah kedutaan.

Kerajaan Malaysia tiada kuasa sama sekali untuk mancampuri urusan PMRAM. Perlu diingatkan bahawa PMRAM begitu disenangi oleh Kerajaan Mesir sehinggakan jika ketiadaan pasport pun, kad keahlian PMRAM boleh dijadikan bukti bila melalui pemeriksaan polis Mesir.

Ketiga, gesaannya agar biasiswa pelajar yang aktif bersama PMRAM ditarik. Perlu diingatkan bahawa pelajar Malaysia di Mesir tidak kebulur pada biasiswa mereka kerana majoriti mereka yang belajar di Mesir adalah dengan duit sendiri, cari sumbangan merata tempat dan juga dengan wang zakat. Jika yang ditaja mereka pun adalah pelajar Medic yang kebanyakan mereka bernaung di bawah Persatuan Perubatan Malaysia, bukannya PMRAM.

Namun, jika yang dimaksudkan beliau adalah menarik balik bantuan zakat yang diberikan, maka tunggulah kita berhujah di hadapan Allah di hari kiamat nanti kerana keberaniannya menafikan hak pada orang yang menuntut ilmu.

Tidak tahukah dia bahawa orang yang belajar termasuk dalam salah satu asnaf zakat yang mana mereka berhak untuk mendapatkannya walaupun bapa mereka seorang jutawan! Ini khitob Allah yang tidak boleh diubah. Dia tidak boleh sewenang-wenangnya ingin mengubah asnaf itu kepada pengampu UMNO sahaja yang boleh mendapat bantuan zakat.

Keempat, berkaitan dengan dakwaan bahawa wakil PMRAM sudah mula memikat mahasiswa seawal mereka tiba di airport lagi, itu adalah jasa dan kabajikan yang PMRAM buat kepada mahasiswa Malaysia di Mesir. Takkan lah nak buat baik pun salah.

Saya sendiri alami yang mana sepanjang pengurusan PMRAM dari mula kami sampai hingga kami masuk kuliah, tiada pun mereka seru kami untuk masuk PAS. Yang mereka laksanakan hanyalah kebajikan, bukannya mengada-ngada buat baik. Saya nak beritahu di sini, PMRAM bukan buat itu sahaja, malah makan minum, program penerangan, lawatan dan kebajikan semua dilakukan oleh mereka.

Saya memahami budaya UMNO yang buat baik untuk mendapat sokongan. Saya hormati budaya buruk dalam UMNO itu. Namun, janganlah kerana dia sudah biasa dengan budaya itu, maka dia samakan orang lain juga buat baik untuk mendapat sokongan.

Adapun jika PMRAM dihalang untuk laksanakan semua kebajikan itu, maka siapa nak menggantikannya? Kelab UMNO? Nak uruskan ARMA (Asrama Rumah Melayu Abbasiah) pun huru hara, inikan pula seluruh pelajar baru? Jika mereka uruskan, alamatnya lingkuplah kebajikan kami semua.

Kelima, dakwaan fitnahnya bahawa para pegawai kerajaan Malaysia pun takut dengan PMRAM. Ini kenyataan fitnah, cuba nak melagakan PMRAM dan kedutaan. PMRAM sentiasa berbuat baik dengan pihak kedutaan dan JPMK (Jabatan Penuntut Malaysia Kaherah). Hatta sambutan Hari Raya PMRAM dan majlis keraian di rumah negeri pun, pihak PMRAM memanggil para pegawai kerajaan untuk merasmikan.

Saya tidak lihat ada persengketaan di situ. PMRAM tidak berdendam dengan kedutaan walaupun kedutaan kerap kali mengganggu perjalanan pengurusan PMRAM. Siapa yang takut siapa? Siapa yang dendam siapa? PMRAM hormati para pegawai kita yang bertugas di Mesir. Ini adalah kenyataan fitnah yang perlu budak bengong ni tarik balik.

Yang terakhir ini merupakan fitnah terbesar dan amat kontra dengan hakikat sebenar. Dakwaan bahawa puak yang menyokong UMNO tidak mendapat tempat di asrama kerajaan negeri yang diperintah pembangkang adalah tidak pernah timbul sama sekali.

Apa yang berlaku adalah mereka yang penyokong UMNO dan ahli Kelab UMNO ini dengan sendiri memencil diri, tinggal di rumah-rumah sewa dan tidak mahu bergelumang dengan pelajar lain yang kelihatan ’bernajis’ bersama PMRAM. Mereka lebih suka berpuak terutama di ARMA dan menjalankan aktiviti sendirian tanpa ingin duduk bersekali dengan PMRAM.

Namun semua boleh menilai perbezaan antara pengurusan PMRAM terhadap semua lapisan mahasiswa dan pengurusan budak-budak Kelab UMNO terutama di ARMA. Amat berbeza dan kontra. ARMA mati dengan persaudaraan, penghuninya hidup sendiri-sendiri, tiada seruan dakwah hinggakan budaya ajak kawan bersolat pun mati.

Perkara yang sebenar yang berlaku adalah, mahasiswa yang aktif PMRAM yang dihalau dari asrama yang dikuasai puak UMNO. Ketika Selangor masih di bawah Be End, rumah negeri Selangor yang dijaga oleh pegawai pakar bodek UMNO ni menyaksikan kezaliman demi kezaliman yang berlaku terhadap pelajar. Ada pelajar yang dihalau keluar dan hanya dapat tidur di lobi bawah sahaja.

ARMA yang dijaga oleh puak UMNO ini juga seolah-olah telah dikuatkuasakan sebagai tanah haram terhadap PMRAM walaupun hakikatnya tanah ARMA itu adalah ihsan PMRAM kepada kerajaan Malaysia. Hak PMRAM di ARMA seperti yang termaktub dalam perjanjian telah dinafikan Sedangkan menurut sejarahnya, Kedutaan, JPMK wujud adalah disebabkan jasa PMRAM! Semua kene sedar dan akui sejarah ini.

Aktiviti PMRAM diharamkan sama sekali untuk dijalankan di ARMA hatta iklan program PMRAM pun tidak dibenarkan. Pernah ada NGO menjalankan program di ARMA dan dijemput Presiden PMRAM untuk berucap, pengarah program tersebut dipanggil dan hampir dibuang daripada tinggal di ARMA.

Banyak lagi tindakan mereka yang dangkal yang boleh saya katakan. Semua menunjukkan perkara yang bertentangan dengan yang didakwa oleh budak dunggu ni. Maka saya merasakan fitnah ini amat berat dan budak tidak berapa bijak ini perlu menarik balik dan bertaubat. Ingatlah, dosa fitnah lebih besar daripada membunuh!

Kalau iapun dia ingin mengejar kepentingan dalam UMNO, janganlah bersandar kepada usaha yang bodoh. Kejarlah apa yang kau nak kejar dalam UMNO tu, tapi biarlah menggunakan kekuatan sendiri, bukannya mengangkat diri dengan cara memfitnah orang lain.

Ingatlah, kamu tu pelajar PhD, belajar di UK pula tu. Tapi janganlah bercakap macam orang yang tiada otak. Jagalah sedikit maruah kamu. Bercakaplah sebagai orang yang gentle, berani dan berkarisma. Orang sekarang sudah bijak hatta pakcik di kampung pun dah dapat berfikir waras. Janganlah pula orang berkata, ”Ini ke kata budak belajar kat negara orang putih? Anak aku kat bendang tu pun lagi bagus!”

No comments: