Friday, June 3, 2011

Perubahan Makluman Umrah

Assalamualaikum. Maklumat terkini buat peserta umrah bersama Ust Mohd Nazrul bin Abd Nasir. Kami mendapat maklumat baru semalam bahawa urusan ta’syir ‘audah tidak perlu dilakukan bagi pemegang visa bukan pelancong (الإقامة المؤقتة لغير السياحة) yang ingin keluar dari Mesir dan melawat ke negara lain. Terima kasih kepada salah seorang peserta umrah yang memaklumkan kepada kami setelah beliau mendapat maklumat ini daripada pihak Jawazat di Iskandaria.

Ta’syir ‘audah hanya perlu dimohon oleh pemegang visa pelancong di Mesir yang ingin keluar ke negara lain. Manakala pemegang visa bukan pelancong tidak perlu memohonnya jika ingin keluar dan masuk semula ke Mesir dalam tempoh visanya masih sah dan juga tidak menetap di negara lain itu lebih daripada 6 bulan. Para peserta boleh merujuk ke laman web rasmi Kementerian Dalam Negeri Mesir.

Kami memohon maaf akan kesilapan maklumat yang berlaku. Kami hanya mengikut prosedur biasa yang dilakukan sebelum ini oleh pelajar Malaysia yang ingin menunaikan umrah dari Mesir. Namun, alhamdulillah kami bersyukur kerana para peserta tidak perlu bersusah untuk membuat urusan ta’syir ‘audah ini dan dapat menumpukan terus kepada peperiksaan yang akan berlangsung tidak lama lagi.

Disebabkan perubahan ini, maka kami ingin mentahqiqkan semula makluman untuk penyerahan passport, dokumen dan bayaran penuh. Untuk memudahkan para peserta, maka kami memutuskan agar para peserta menyerahkan semua itu pada wakil yang kami lantik di tempat masing. Tarikh serahan dan nama wakil adalah seperti berikut :
1. Sayyidah Zainab
• Wakil ikhwah adalah Dr Shahir +2014 8050728
• Wakil akahwat adalah Dr Amarlina +2011 9947082
• Tarikh dan waktu serahan pada hari Jumaat 10 Jun 2011 bermula jam 8 pagi.
2. Rumah Amanah Raya, Sabiek dan Asyir
• Wakil tunggal kami adalah Ust Nazrul Aizad +2011 6748207
• Tarikh dan waktu serahan pada hari Jumaat 10 Jun 2011 bermula jam 8 pagi.
3. ARMA
• Wakil tunggal kami adalah Ust Mohd Nur Azuan +2014 1553616
• Tarikh dan waktu serahan pada hari Jumaat 10 Jun 2011 bermula jam 8 pagi.
4. Tanta
• Wakil kami adalah Mohd Azrul Azuan +2011 105399 dan Ust Habib Mustaqim
• Tarikh dan waktu serahan pada hari Khamis 9 Jun 2011 selepas Maghrib. Tempat akan dimaklumkan kemudian.
5. Zaqaziq
• Wakil kami adalah Mohd Azrul Azuan +2011 105399 dan Ust Habib Mustaqim
• Tarikh dan waktu serahan pada hari Jumaat 10 Jun 2011 selepas solat Jumaat. Tempat akan dimaklumkan kemudian.
6. Iskandaria
• Diminta untuk menghubungi Mohd Azrul Azuan +2011 105399 untuk tetapan tarikh serahan.

Dokumen dan perkara yang wajib diserahkan adalah seperti berikut :
1. Passport Malaysia yang masih sah sekurang-kurangnya 6 bulan selepas tarikh berlepas iaitu 23 Julai 2011 bersama dengan visa Mesir yang masih sah sekurang-kurangnya dua minggu selepas tarikh pulang iaitu 6 Ogos 2011. Diharapkan para peserta memiliki salinan passport masing-masing untuk apa jua urusan peribadi sepanjang tempoh pengurusan visa umrah ini. Passport hanya akan diserahkan ketika di airport semasa hari berlepas ke Jeddah.
2. 2 salinan kad pengenalan Malaysia.
3. 5 keping gambar bersaiz passport dengan latar belakang putih dan muka memenuhi 75% gambar. Bagi ikhwah, lebih baik gambar tidak menutup kepala. Bagi akhawat, pastikan bertudung gelap. (4 gambar untuk urusan visa umrah dan sekeping untuk name tag umrah)
4. Tambahan khusus untuk akhawat. 2 salinan surat beranak dan 2 salinan kad pengenalan bapa (untuk yang kematian bapa, boleh digantikan dengan kad pengenalan wali samada abang dan pakcik)
5. Baki bayaran penuh.

Untuk bayaran penuh, kami memutuskan untuk menetapkan terus kadar bayaran untuk mereka yang membayar dengan menggunakan EGP iaitu dengan kadar USD 1 bersamaan LE 5.94. Maka, jumlah penuh untuk bayaran ikhwah USD 1150 adalah LE 6831 dan untuk akhawat USD 1170 adalah LE 6949.

Kami meminta para peserta untuk menyediakan semua dokumen dan baki bayaran penuh (dengan nilai yang tepat tanpa lebih atau kurang) di dalam satu sampul untuk memudahkan penyerahan.

Kami mengharapkan para peserta jelas dengan makluman ini dan dapat memberikan tindakan seperti yang diminta agar pengurusan umrah kita dapat dilakukan dengan lancar tanpa sebarang masalah. Jika terdapat apa-apa masalah dan halangan berkenaan makluman ini, diharapkan dapat menghubungi Mohd Azrul Azuan +2011 1053999 untuk perbincangan dan penyelesaian.

Sekian untuk makluman kali ini. Makluman seterusnya akan dimaklumkan dari masa ke semasa. Semoga segala urusan berjalan lancar dan para peserta dapat menghadapi peperiksaan dengan tenang. Doakan bersama kejayaan umrah kita. Jazakumullah.

p/s : makluman terbaru ini menasakhkan makluman sebelum ini.

1 comment:

Afif Fahim MD said...

Salam,

Afif Fahim, Amir Fikri, Shahir, Suaidi - 7 Jun 2011 insyaAllah