Wednesday, April 9, 2014

DERITA PERKAHWINAN JARAK JAUH : PERLUKAH DIKONGSI KEPADA UMUM?

Sekarang zaman moden, trend perkahwinan juga berubah selaras perubahan zaman. Ada istilah baru iaitu perkahwinan jarak jauh (PJJ) yang bermaksud orang yang berkahwin tetapi hidup berjauhan lantaran kekangan pekerjaan, tempat belajar dan kewangan.

Memang PJJ ini pedih, saya sendiri masih dalam proses PJJ dan kini dan masuk tahun ke tiga. Cuma perkara yang saya ingin kongsikan di sini adalah, perlukah kepedihan PJJ itu dikongsikan di laman maya seperti FB?

Pada pandangan saya, kepedihan berPJJ tidak perlu dikongsikan secara umum terutamanya si suami kerana :

1. Kita sendiri yang memilih untuk berPJJ. Apabila kita membuat keputusan untuk berkahwin dengan si dia, kita telah menyedari bahawa kita akan menghadapi PJJ. Oleh itu, mengapa perlu merintih akan perkara yang kita sendiri pilih?

2. Dibimbangi akan mewujudkan rasa kesal dalam hati akan apa yang telah kita putuskan itu, sedangkan perkahwinan itu rezeki yang dikurniakan Allah. Biarpun pedih, itu adalah ujian dan ia adalah antara nikmat besar yang Allah kurniakan kepada kita yang mungkin melambak lagi kawan kita tidak dapat nikmat ini.

3. Suami terutamanya, anda perlu kuat demi si isteri. Jika isteri merintih, agak normal kerana memang naluri wanita itu sensitif dengan perkara begini. Oleh itu, suami perlu jadi pengimbang dan penguat buat isteri, serta tidak boleh kelihatan lemah di mata isteri. Jika suami sendiri merintih, mungkin isteri pula akan meraung. Sampai bila nak selesai?

4. Lumrah perkahwinan itu sendiri adalah pengorbanan. Mungkin Allah aturkan hidup kita begini kerana Dia telah sediakan perjuangan yang jauh lebih perit untuk kita di masa hadapan dan apa yang kita lalui kini adalah latihan mental untuk bersedia ke arah itu. Para sahabat dahulu berperang, berbulan tinggalkan isteri. Bersyukurlah kerana kita diuji Allah di zaman yang maju, boleh call dan skype 24 jam.

5. Merintih di FB akan memberikan imej yang buruk kepada diri kita sendiri dan juga PJJ, sedangkan tidak semua orang berPJJ ini merana. Imej yang buruk akan membantutkan hasrat mereka yang ingin berkahwin awal dan akan berPJJ sedangkan PJJ ini adalah antara resolusi baik zaman sekarang untuk mengatasi masalah moral yang dahsyat.

6. Tidak merintih di FB bertepatan dengan ajaran Islam yang tidak menggalakkan kisah rumah tangga dikongsikan kepada umum. Jika rasa tertekan sekalipun, berkongsilah dengan mereka yang rapat sahaja terutamanya ibu bapa dan adik beradik. Jika anda mempunyai ulama atau orang alim yang rapat, berkongsi dengan mereka juga akan membuahkan ketenangan daripada kita berkongsi di FB.

7. Merintih ini akan melemahkan diri sendiri, seterusnya akan membantutkan kerja harian, melemahkan fikiran. Seharusnya kita melawan rasa lemah dengan sentiasa positif dengan apa yang kita lalui kini.

Saya tidak bermaksud berkongsi di FB ini tidak boleh secara total. Tetapi, jika ingin berkongsi, biarlah perkongsian yang membina, yang membangkitkan semanga, dan membina imej yang baik kepada perkahwinan muda.

PJJ itu memang bukan yang terbaik dalam perkahwinan. Jika mampu, elakkanlah PJJ. Tetapi jika ianya perlu dihadapi demi kebaikan bersama, maka anggaplah ia sebagai ujian yang memerlukan pengorbanan, demi orang yang tersayang.

Perkahwinan itu indah, tetapi bukan bermakna tiada ujian dan sentiasa perlu berdua. Ujian dalam perkahwinan pula jangan dianggap sebagai beban, tetapi ianya tanggungjawab dan pengorbanan. Pengorbanan itu jika kita pandang dengan hikmah dan lalui dengan sabar, ia akan berubah daripada pahit kepada manis.


Mohd Azrul Azuan bin Idris
Balik Pulau,
9 April 2014, 8.30 pm

2 comments:

IBU PUSPITA said...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

ravi varma said...

Good blog! You have described in a nice way.
Thanks for sharing this information.
Thank you card